خلاصه ماشینی: "25شموئل بار به خوبی تذکر میدهد که اغلب رهبران سیاسی وهابیت جهادی،به دنبال تأسیس خلافت اسلامی در عراق هستند و جهان را به دنیای کفر و اسلام تقسیم میکنند26حجم قابل توجهی از مطالب سایتهای جهادی به نقد و حمله به دموکراسی اختصاص داده شده است. این اصلاحات چه از جانب شریعتوستانی مانند سید جمال مطرح شده باشد و چه از جانب روشنفکران،در هر صورت تحت تأثیر فضای تجدد بود و خواه ناخواه بسیاری از آموزههای مدرن را(البته بدون مبنای فکری آنها)،به کار میبرد. 51 اگر نفی کامل دین و معنویت به نفع دنیای مادی و علوم حسی در نظر آخوندزاده را یک سر طیف بدانیم و تفسیر وحدانی از علم و دیانت در دیدگاه سید جمال را سر دیگر آن،امری مشترک در بین همه روشنفکران ایرانی مشاهده میشود و آن عبارت است از تمسک ظاهری به ایدئولوژیهای غربی و استفاده نسبی از عقل یک مرتبهای و وضوحطلب دکارتی،همراه با نقد دیانت سنتی و سنتهای رایج ایرانی در برابر علم و فرهنگ مدرن. این در حالی است که مفتیزاده پس از انقلاب اسلامی،بلافاصله وجهه انقلابی گرفته و حتی خود را رهبر انقلاب در کردستان معرفی میکند،اما پس از آن که دیدگاهش درباره «شورایی نبودن حکومت»68-که آن را شرط اسلامی بودن حکومت میداند-تحقق نیافت موضعگیریهای تندی انجام داده و در نامهای به بنیصدر،تلویحا حکومت را به مبارزه مسلحانه تهدید کرد. اگر این دیدگاه را رد کنیم،حداقل نمیتوانیم انکار کنیم که هر دو گرایش اصلاحطلب غربزده و وهابی،با شعار زدودن دین از زوائد نامعقول و غیردینی آغاز کردند ولی در عمل،قوامبخش بسط فرهنگ مدرن در نفی عالم معنا و تفسیر عمیق از دین،همچنین گسترش عقلانیت ظاهری و بالاخره عملگرایی در کسب قدرت سیاسی بودهاند."
برای دریافت مقاله از اینجا دانلود کنید.
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان