نقدهایی بر سریال رمضانی الحشاشین

نقدهایی بر سریال رمضانی الحشاشین

سریال رمضانی الحشاشین 2024 زیر بوته نقد تاریخی   به قلم: مهدی علمی دانشور*    همزمان با استقبال میلیونی مخ ...

1403-17-01
شلیک رسانه ای سکولاریسم به اسلام سیاسی در سریال رمضانی حشاشین 2024

شلیک رسانه ای سکولاریسم به اسلام سیاسی در سریال رمضانی حشاشین 2024

رویارویی سکولاریسم با اسلام سیاسی در سریال رمضانی حشاشین 2024 ✍️ به قلم: سید علی بطحائی 🔹شب های رمضان 2024 ج ...

1402-28-12
بررسی جایزه بین‌المللی مَلک فِیصل 2024 عربستان سعودی

بررسی جایزه بین‌المللی مَلک فِیصل 2024 عربستان سعودی

 بررسی جایزه بین‌المللی مَلک فِیصل 2024 میلادی در عربستان سعودی   به قلم: سید علی بطحائی   جایزه بین الملل ...

1402-21-10
بررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال 2024 میلادی

بررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال 2024 میلادی

بررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال 2024 میلادی به قلم: سید علی بطحائی فهرست پانصد مسلمان ...

1402-08-10
جدال فلسفه با سلفیه در خاستگاه محمدبن عبدالوهاب (به بهانه برگزاری سومین کنگره فلسفه در عربستان)

جدال فلسفه با سلفیه در خاستگاه محمدبن عبدالوهاب (به بهانه برگزاری سومین کنگره فلسفه در عربستان)

⚡️جدال فلسفه با سلفیه در خاستگاه محمدبن عبدالوهاب (به بهانه برگزاری کنگره فلسفه در عربستان) ✍️ به قلم: سیّدعل ...

1402-21-09
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

جریان‌شناسی

رد پای داعش در اغتشاشا ت اخیر ایران

رد پای داعش در اغتشاشا ت اخیر ایران

رد پای داعش در اغتشاشا ت اخیر ایران

به قلم: علی مقدس

مقدمه

بدیهی است در اغتشاشات...

حقایقی در مورد تبلیغی جماعت ها

حقایقی در مورد تبلیغی جماعت ها

حقایقی در مورد تبلیغی جماعت ها 

به قلم: مهدی فرمانیان

 

جماعه التبلیغ یکی از عظیم ...

درباره مدارس بین المللی فتح اللّه گُولِن(FETÖ Schools worldwide)؛ آموزشگاه هایی پیشرفته برای ترویج مدرنیسم در جهان اسلام

درباره مدارس بین المللی فتح اللّه گُ...

درباره مدارس بین المللی فتح اللّه گُولِن(FETÖ Schools worldwide)؛ آموزشگاه هایی پیشرف...

آشنایی با «مهندس محمد علی میرزا» مبلغ مشهور ضدسلفی در پاکستان

آشنایی با «مهندس محمد علی میرزا» مبل...

آشنایی با «مهندس محمد علی میرزا» مبلغ مشهور ضدسلفی در پاکستان

ارسالی از: دکتر جعفررو...

چالش‌ها

سفرنامه خواندنی یک مصری در ایران

سفرنامه خواندنی یک مصری در ایران

⚡️سفرنامه خواندنی یک مصری در ایران

➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا

📚 مساف...

درباره نوار غزه، بزرگترین زندان بدون سقف جهان

درباره نوار غزه، بزرگترین زندان بدون...

درباره باریکه غزه، بزرگترین زندان بدون سقف جهان

 به قلم: سید علی بطحائی

 گزافه نیست...

جریان شناسی فقه نظام ساز؛ اسلام سنّتی یا اسلام سیاسی؟؟؟

جریان شناسی فقه نظام ساز؛ اسلام سنّت...

جریان شناسی فقه نظام ساز؛ اسلام سنّتی یا اسلام سیاسی؟؟؟

به قلم: سیدعلی بطحائی

چندصب...

درباره ذاکرنائیک؛ پژواکِ تفکّراتِ محمّدبن عبدالوهّاب در شبه قارّه هند

درباره ذاکرنائیک؛ پژواکِ تفکّراتِ مح...

درباره ذاکرنائیک؛ پژواکِ تفکّراتِ محمّدبن عبدالوهّاب در شبه قارّه هند

به قلم: سیدعلی...

آینده‌نگاری

آینده پژوهی وضعیت طالبان پاکستان، در سایۀ برپایی دولت طالبان

آینده پژوهی وضعیت طالبان پاکستان، در...

آینده پژوهی وضعیت طالبان پاکستان، در سایۀبرپایی دولت طالبان

به قلم: احمد رشیدی‌نژاد

...
آینده پژوهی جریان های سلفی-تکفیری در دوره پساداعش

آینده پژوهی جریان های سلفی-تکفیری در...

آینده پژوهی جریان های سلفی-تکفیری در دوره پساداعش

محمد میرعبدلی ، رضا خراسانی

سلفیا...

گزارش نشست آینده پژوهی جهان اسلام در دانشکده هدی

گزارش نشست آینده پژوهی جهان اسلام در...

گزارش نشست آینده پژوهی جهان اسلام در دانشکده هدی

نشست آینده پژوهی جهان اسلام به همت ...

آینده پژوهی ضیاءالدین سردار پاکستانی الاصل، در اسلامی سازی علوم

آینده پژوهی ضیاءالدین سردار پاکستانی...

آینده پژوهی ضیاءالدین سردار پاکستانی الاصل در اسلامی سازی علوم

ضیاءالدین سردار، نو...


بازنگري 3 ضلع تفكر ابوزيد
جام جم آنلاين: نصر حامد ابوزيد متولد سال 1943 در شهر طنطاو مصر است. او دكتراى خود را در سال 1981 در رشته زبان و ادبيات عرب از دانشگاه قاهره با نوشتن پايان‌نامه «تأويل قرآن از ديدگاه ابن عربى» دريافت كرد.

وى داراى 12 كتاب به زبان عربى و بيش از 70 مقاله به زبان‏هاى عربى و انگليسى است. كتاب‌هاي «چنين گفت ابن عربي»، «دايره‌هاي ترس (قرائتي در گفتمان زن)»، «نقد گفتمان ديني» و «معناي متن» و «رويكرد عقلاني در تفسير قرآن» از او در ايران منتشر شده است. وي در پنجم ژوئيه سال 2010 به علت بيماري قلبي درگذشت.

در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر عليرضا قائمي‌نيا، عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به بررسي انديشه‌هاي اين انديشمند و تأثير آن بر روشنفكران ايراني پرداختيم كه اكنون گزارش آن از نظرتان مي‌گذرد.

كل پروژه فكري نصر حامد ابوزيد، اصول فكري و در نهايت هدف او چه بوده است؟

مي‌توان آرا و پروژه فكري نصر حامد ابوزيد را در يك مثلت خلاصه كرد؛ يعني آراي او داراي 3 ضلع است. ضلع اول آن نقد آرا و افكار امام شافعي است كه در جهان اهل سنت مهم‌ترين فقيه محسوب مي‌شود و بهترين الگوي فقهي را ارائه داده است و پروژه اصلي‌‌اش در ابتدا در كتاب «الامام الشافعي و تاسيس الايديولوجيه الوسطيه: امام شافعي و تاسيس ايدئولوژي ميانه» نقد آراي امام شافعي بوده است. جهت كلامي كه ضلع دوم تفكر نصر حامد ابوزيد را تشكيل مي‌دهد نقد آراي اشعريت و اشاعره و خصوصا آراي امام غزالي است كه مي‌توانيم بگوييم مهم‌ترين پروژه علمي تحقيقي نصر حامد است كه وي معتقد است آن ايده‌اي كه اشاعره دارند كه قرآن را ازلي و قديم مي‌دانند مانع پيشرفت تفكر اسلامي شده و مهم‌ترين تجلي اين انديشه را در واقع مي‌توان گفت كه در غزالي به چشم مي‌خورد. اشاعره معتقد هستند كه كلام خداوند قديم است و حادث نيست و قرآن را از اين جهت قديم مي‌دانستند، امام غزالي مهم‌ترين مدافع اين تفكر است كه نصر حامد با اين تفكر و انديشه مخالفت مي‌كند. وي در واقع با طرح ايده تاريخيت قرآن كه معتقد است قرآن رابطه جدلي با شرايط علمي صدر اسلام دارد اين انديشه را نقد مي‌كند. ضلع سوم تفكر نصر حامد احياي يك نوع جريان اعتزال و يا نواعتزالي است كه در ابن رشد به چشم مي‌خورد و آن هم از طريق نقد آراي غزالي است و خصوصا پيوندي كه غزالي ميان دين و سياست مي‌ديد كه نصر حامد آن را هم نقد مي‌كند.

كدام يك از بخش‌هاي فكري نصر حامد ابوزيد بدعت بوده است؟

آراي نصر حامد ابوزيد در همه محورها قابل نقد است. بدعت به اين معنا كه يك نوع خروج از مضامين كتاب و سنت است را مي‌توان مثلا در نظريه تاريخيت قرآن آن گونه كه نصر حامد مطرح مي‌كند دانست. اين نگاه به هيچ وجه سازگار با آيات قرآن و انديشه‌هاي اسلامي نيست و قابل نقد است. اين‌كه قرآن متني است كه از آسمان آمده و در واقع سخن خداست و كلام الهي است، مورد قبول تمام مسلمان‌هاست و از آيات قرآن استفاده مي‌شود. نصر حامد ابوزيد تلاش مي‌كند كه نشان دهد در ادعاي تاريخيت قرآن، يك بخش اين متن و كلام به واقعيت‌هاي علمي كه در صدر اسلام بوده و نمي‌توانيم بگوييم كه اين متن تماما كلام الهي است بستگي و ارتباط دارد و بنابراين قرآن هم متاثر از فرهنگ عرب جاهليت است. اين ايده را نمي‌شود پذيرفت از اين جهت كه قرآن يك نوع دگرگوني، انقلاب و تحولي را در تفكر عرب جاهلي و جهان‌بيني دوره جاهلي به وجود آورد و به هيچ نحو متاثر از فرهنگ جاهلي نبوده است. از اين منظر قرآن تماما كلام الهي است و آن گونه كه نصر حامد مي‌گويد كه قرآن محصول فرهنگي است و فرهنگ زمانه هم در ساختن آن دخيل بوده است سخن قابل قبولي به نظر نمي‌رسد. در بقيه محورها هم نظرهاي ابوزيد قابل نقد است.

علاوه بر اين نصر حامد براي قرآن يك ماهيت آسماني قائل نمي‌شود و قرآن را متن ناسوتي مي‌داند كه اولا با آيات خود قرآن سازگار نيست و مسلمان‌ها آن را نمي‌پذيرند، در بقيه بخش‌ها هم به نظر مي‌رسد كه پروژه‌اش به طور دقيق نتوانسته احياي اعتزال را انجام دهد، احياي اعتزال هرچند كه يك پروژه مهمي است و به يك معنا اعتزال بر جريان اشعريت برتري دارد، ولي اعتزال آن گونه كه نصر حامد مطرح مي‌كند خودش قابل نقد است و به يك معنا به محوريت دادن به عقل مستقل در حوزه دين منجر مي‌شود، در صورتي كه عقل مستقل در حوزه دين قابل قبول نيست. عقل مستقل يعني عقلي كه امروزه مي‌بينيم كه در خود جهان غرب محوريت پيدا كرده و خودبنياد شده و هيچ اهميتي به دين و حوزه‌هاي ماوراء طبيعي نمي‌دهد و همه چيز را نقد مي‌كند. اعتزال به معنايي كه نصر حامد مي‌‌گويد به نظر مي‌رسد كه همان عقل غربي است نه آن معتزله‌اي كه ما در طول تاريخ اسلام مي‌شناسيم كه براي عقل هرچند احترام و محدوده‌اي قائل بودند ولي كاملا هماهنگ با شريعت و دين بوده است، عقلي كه در واقع مبناي آثار نصر حامد ابوزيد است عقل مستقل است كه به نقد سراسر دين مي‌پردازد.

ديدگاه‌هاي ابوزيد در بين رويكردهاي فكري مدرن به قرآن داراي چه جايگاهي است؟

ابوزيد بيشتر يك گرايش خاصي را در ميان مباحث جديد دنبال مي‌كند. امروزه مباحث جديدي در حوزه تفكر ديني و مباحث قرآني مطرح مي‌شود؛ مباحث زبان‌شناسي، مباحث نشانه‌شناسي و روش‌هاي جديد. همه اينها به نوبه خود داراي اهميت است ولي نصر حامد ابوزيد از اين ميان يك ديدگاه بسيار افراطي را مي‌پذيرد و به نظر مي‌رسد آن‌طور هم كه ادعا مي‌كند در بين همين حوزه‌هاي جديد هم قابل قبول نباشد. در واقع او، ايده تاريخيت متن را دنبال مي‌كند و ماهيت اعتباري براي متن قائل نيست، يعني متن را به يك شكل در نظر نمي‌گيرد كه يك پيامي را نويسنده و گوينده به مخاطب خود انتقال مي‌دهد، بلكه مي‌گويد اين پيامي كه انتقال مي‌يابد از فيلترهايي مانند فيلترهاي فرهنگ مي‌گذرد و رنگ خود را عوض مي‌كند، لذا از اين جهت ماهيت كاملا ارتباطي براي متن قائل نيست. او خود تاكيد مي‌كند كه از مباحث هرمنوتيكي كم متاثر بوده، ولي بعضي‌ها تلاش مي‌كنند كه هرمنوتيك فلسفي و ايده‌هايي كه در هرمنوتيك فلسفي از ابوزيد طرح است را دنبال كنند. نصر حامد با تكيه بر برخي آراي افراطي در زبان‌شناسي مانند آراي نسبيت‌گرايانه به بحث تاريخيت قرآن مي‌پردازد.

معتقديد كه جريان‌هاي روشنفكري كه در ايران هستند تحت‌تاثير ابوزيد بودند، حال بفرماييد ميزان اين تاثير چقدر هست؟ اگر تفاوتي هم ميانشان وجود داشته اين تفاوت‌ها چقدر بوده است؟

به نظر من 70، 80 درصد روشنفكران سكولار در آرايشان متاثر از ابوزيد هستند و تقريبا مي‌توان گفت بيشتر اين آثار را استفاده كردند. مثلا نظريه قبض و بسط متأثر از مقدمه مفصلي است كه در كتاب «الامام الشافعي و تاسيس الايدئولوجيه الوسطيه» آمده است. اين كتاب مقدمه مفصلي دارد و تقريبا همان اصولي كه در قبض و بسط مي‌بينيم در مقدمه اين كتاب آمده است يا بحث تجربه نبوي نيز همين طور كه در آن معناي متن و تاريخيت آن را بحث كرده است و خيلي از بحث‌هاي ديگري كه نصر حامد در كتاب‌هايش مطرح كرده است با فاصله زماني اندكي روشنفكران ما هم همان مطالب را مطرح كردند. نمي‌خواهم بگويم همه روشنفكران ما متاثر از نصر حامد هستند ولي آنهايي كه توانايي مطالعه متون عربي را داشتند بهره زيادي بردند.

ادعاي مسبوق به سابقه بودن آراي امثال ابوزيد و سروش در مورد تفسير قرآن و موضوعات مشابه، تا چه اندازه قابل قبول است؟

آراي ابوزيد متاثر از چند جريان فكري در جهان عرب است. يك نمونه آن مباحثي است كه طه حسين در مورد زمان عرب جاهلي مطرح كرده است. ابوزيد مي‌‌گويد من دارم بمبي كه طه حسين در انديشه جهان عرب منفجر كرده را توسعه و آثار و تبعاتش را افزايش مي‌دهم. همچنين ابوزيد تحت تأثير انديشه‌هاي امين خولي است. امين خولي استاد بزرگي بود كه 3 جريان مهم در ميان شاگردانش پيدا شد؛ يك جريان چپ اسلامي است كه حسن حنفي و ديگران در آن فعال هستند. جريان ديگر راست اسلامي است كه نصر حامد ابوزيد جزو رهبران آن محسوب مي‌شود و جريان معتدل و ميانه‌رو كه عايشه عبد الرحمن سردسته آنها بوده است. در ميان اينها نصر حامد كه به راست اسلامي مشهور شده از اين جهت با امين خولي موافق است كه قرآن را به سياق تاريخي‌اش محدود مي‌كند و خيلي از دلالت‌هاي قرآن كه در طول تاريخ پيدا شدند را حذف مي‌كند و معتقد است كه خيلي از جريان‌هاي مهم سياسي در طول تاريخ اسلام از توسعه بيش از حد دلالت‌هاي قرآن پيدا شدند.

موضع نهايي ابوزيد نسبت به متن و ثابت و سيال بودن آن و فهم و ثابت و سيال بودن آن چيست؟

‌نصر حامد قائل است كه دلالت‌هاي قرآن سياق‌مند هستند و به صدر اسلام مربوط مي‌شوند.

دلالت‌هاي سيال به شكلي كه دلالت‌هاي علمي، فلسفي، فقهي و امثال اينها در طول تاريخ پيدا شدند را نمي‌پذيرد. معتقد است تنها آن دلالت‌هايي كه در صدر اسلام بودند قابل قبول هستند و از طرف ديگر هم خيلي از موارد مي‌گويد سياق آيات از بين رفته و مشخص نيست كه شأن نزول آنها چه بوده است و...، لذا دلالت‌هاي قرآن را خيلي مخفي مي‌داند و خيلي از دلالت‌هايي كه بعدا در تاريخ اسلام به وجود آمده را به كنار مي‌گذارد. در 14 قرن گذشته مسلمانان خيلي خوب تلاش كردند كه با يك سري بحث‌هاي روشي نشان بدهند كه چگونه دلالت‌هاي قرآن توسعه پيدا مي‌كند و در طول تاريخ رشد مي‌كند يا مصاديق جديدي پيدا مي‌كند، ولي نصر حامد به اين بحث‌ها و بحث‌هايي كه در سنت ما شكل گرفته نظر ندارد. نصر حامد قائل است كه بيشتر دلالت‌هاي قرآن منطبق با صدر اسلام هستند و دلالت‌هاي سيال به آن معنايي كه دلالت‌هاي قرآن توسعه پيدا كند وجود ندارد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

شبکه های اجتماعی

پربیننده‌ترین مطالب

ما همیشه دیر می‌رسیم (مرثیه ای برای ممنوعیت حشاشین در ایران)

ما همیشه دیر می‌رسیم (مر...

ما همیشه دیر می‌رسیم (مرثیه ای برای ممنوعیت حشاشین...
جنبش حماس... مقاومتی برخواسته از بطن اخوان المسلمین در برابر اشغالگری

جنبش حماس... مقاومتی برخ...

جنبش حماس... مقاومتی برخواسته از بطن اخوان المسلمی...
«طالبان شیعیان را تکفیر می‌کند» اساساً گزاره نادرستی است

«طالبان شیعیان را تکفیر...

نشست تخصصی «طالبان تقابل یا تعامل، آیا طالبان به ک...
جریان شناسی سیاسی مرحوم آیت الله موسوی تهرانی؛ اسلام سنّتی یا اسلام سکولار؟

جریان شناسی سیاسی مرحوم...

جریان شناسی سیاسی مرحوم آیت الله موسوی تهرانی؛ اسل...
ضرورت اصلاح نگاه شکسته سید جواد طباطبایی در ترسیم اندیشه های سید جمال الدین اسد آبادی

ضرورت اصلاح نگاه شکسته س...

⚡️ضرورت اصلاح نگاه شکسته سید جواد طباطبایی در ترسی...

محصولات

دانلود کتاب اسما وصفات
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
داعش تاریخ و افکار
داعش تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
معارف کلامی شیعه
معارف کلامی شیعه
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تشیع
آشنایی با فرق تشیع
سلفیه از گذشته تا حال
سلفیه از گذشته تا حال
مجموعه مقالات فرق تسنن
مجموعه مقالات فرق تسنن
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
درآمدی بر فرق تشیع
درآمدی بر فرق تشیع
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
تاریخ الفکر السلفیه
تاریخ الفکر السلفیه
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
کلینیک فرقه درمانی
کلینیک فرقه درمانی
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
جریان سلفی زیدی
جریان سلفی زیدی
دیوبندیه
دیوبندیه
سلفیه جهادی
سلفیه جهادی
اخوان المسلمین
اخوان المسلمین
تاریخ تفکر سلفی گری
تاریخ تفکر سلفی گری
وهابیت تاریخ و افکار
وهابیت تاریخ و افکار
جماعه التبلیغ
جماعه التبلیغ
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8