⚡️انحلال مجلس الامه، خروج کویت از گوشه گیری سیاسی و قلع و قمع اسلام سیاسی

⚡️انحلال مجلس الامه، خروج کویت از گوشه گیری سیاسی و قلع و قمع اسلام سیاسی

⚡️انحلال مجلس الامه، خروج کویت از گوشه گیری سیاسی و قلع و قمع اسلام سیاسی ✍️ به قلم: سید علی بطحائی ➣ https: ...

1403-25-02
نقدهایی بر سریال رمضانی الحشاشین

نقدهایی بر سریال رمضانی الحشاشین

سریال رمضانی الحشاشین 2024 زیر بوته نقد تاریخی   به قلم: مهدی علمی دانشور*    همزمان با استقبال میلیونی مخ ...

1403-17-01
شلیک رسانه ای سکولاریسم به اسلام سیاسی در سریال رمضانی حشاشین 2024

شلیک رسانه ای سکولاریسم به اسلام سیاسی در سریال رمضانی حشاشین 2024

رویارویی سکولاریسم با اسلام سیاسی در سریال رمضانی حشاشین 2024 ✍️ به قلم: سید علی بطحائی 🔹شب های رمضان 2024 ج ...

1402-28-12
بررسی جایزه بین‌المللی مَلک فِیصل 2024 عربستان سعودی

بررسی جایزه بین‌المللی مَلک فِیصل 2024 عربستان سعودی

 بررسی جایزه بین‌المللی مَلک فِیصل 2024 میلادی در عربستان سعودی   به قلم: سید علی بطحائی   جایزه بین الملل ...

1402-21-10
بررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال 2024 میلادی

بررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال 2024 میلادی

بررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال 2024 میلادی به قلم: سید علی بطحائی فهرست پانصد مسلمان ...

1402-08-10
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

جریان‌شناسی

رد پای داعش در اغتشاشا ت اخیر ایران

رد پای داعش در اغتشاشا ت اخیر ایران

رد پای داعش در اغتشاشا ت اخیر ایران

به قلم: علی مقدس

مقدمه

بدیهی است در اغتشاشات...

حقایقی در مورد تبلیغی جماعت ها

حقایقی در مورد تبلیغی جماعت ها

حقایقی در مورد تبلیغی جماعت ها 

به قلم: مهدی فرمانیان

 

جماعه التبلیغ یکی از عظیم ...

درباره مدارس بین المللی فتح اللّه گُولِن(FETÖ Schools worldwide)؛ آموزشگاه هایی پیشرفته برای ترویج مدرنیسم در جهان اسلام

درباره مدارس بین المللی فتح اللّه گُ...

درباره مدارس بین المللی فتح اللّه گُولِن(FETÖ Schools worldwide)؛ آموزشگاه هایی پیشرف...

آشنایی با «مهندس محمد علی میرزا» مبلغ مشهور ضدسلفی در پاکستان

آشنایی با «مهندس محمد علی میرزا» مبل...

آشنایی با «مهندس محمد علی میرزا» مبلغ مشهور ضدسلفی در پاکستان

ارسالی از: دکتر جعفررو...

چالش‌ها

سفرنامه خواندنی یک مصری در ایران

سفرنامه خواندنی یک مصری در ایران

⚡️سفرنامه خواندنی یک مصری در ایران

➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا

📚 مساف...

درباره نوار غزه، بزرگترین زندان بدون سقف جهان

درباره نوار غزه، بزرگترین زندان بدون...

درباره باریکه غزه، بزرگترین زندان بدون سقف جهان

 به قلم: سید علی بطحائی

 گزافه نیست...

جریان شناسی فقه نظام ساز؛ اسلام سنّتی یا اسلام سیاسی؟؟؟

جریان شناسی فقه نظام ساز؛ اسلام سنّت...

جریان شناسی فقه نظام ساز؛ اسلام سنّتی یا اسلام سیاسی؟؟؟

به قلم: سیدعلی بطحائی

چندصب...

درباره ذاکرنائیک؛ پژواکِ تفکّراتِ محمّدبن عبدالوهّاب در شبه قارّه هند

درباره ذاکرنائیک؛ پژواکِ تفکّراتِ مح...

درباره ذاکرنائیک؛ پژواکِ تفکّراتِ محمّدبن عبدالوهّاب در شبه قارّه هند

به قلم: سیدعلی...

آینده‌نگاری

آینده پژوهی وضعیت طالبان پاکستان، در سایۀ برپایی دولت طالبان

آینده پژوهی وضعیت طالبان پاکستان، در...

آینده پژوهی وضعیت طالبان پاکستان، در سایۀبرپایی دولت طالبان

به قلم: احمد رشیدی‌نژاد

...
آینده پژوهی جریان های سلفی-تکفیری در دوره پساداعش

آینده پژوهی جریان های سلفی-تکفیری در...

آینده پژوهی جریان های سلفی-تکفیری در دوره پساداعش

محمد میرعبدلی ، رضا خراسانی

سلفیا...

گزارش نشست آینده پژوهی جهان اسلام در دانشکده هدی

گزارش نشست آینده پژوهی جهان اسلام در...

گزارش نشست آینده پژوهی جهان اسلام در دانشکده هدی

نشست آینده پژوهی جهان اسلام به همت ...

آینده پژوهی ضیاءالدین سردار پاکستانی الاصل، در اسلامی سازی علوم

آینده پژوهی ضیاءالدین سردار پاکستانی...

آینده پژوهی ضیاءالدین سردار پاکستانی الاصل در اسلامی سازی علوم

ضیاءالدین سردار، نو...


محسن آرمین، پژوهشگر حوزه دین در نشست «گونه‌شناسی مطالعات قرآنی در جهان معاصر؛ نقد و بررسی دیدگاه‌های عابدالجابری» گفت: قرآن یک شاهکار ادب عربی است که باید در فضا و ظرف و زبان خود شناسایی شود. قرآن با زبان مخاطب عصر نزول سخن گفته و باید آن‌ را در همان چارچوب معنا کرد.

 
آرمین: به عقیده «الجابری» قرآن با زبان مخاطب عصر نزول سخن گفته است

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست «گونه‌شناسی مطالعات قرآنی در جهان معاصر؛ نقد و بررسی دیدگاه‌های عابدالجابری» یکشنبه 16 خردادماه، با سخنرانی محسن آرمین، نویسنده و مترجم و پژوهشگر حوزه دین و با حضور دکتر فروغ پارسا، نویسنده، پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و جمعی از پژوهشگران و استادان دانشگاه به همت این پژوهشکده با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
 
آرمین در این نشست با اشاره به این‌که عمده کار «محمد عابد‌الجابری» در حوزه نقد معرفت‌شناسانه عقل عربی است، گفت: «الجابری» چهر‌ه‌ای است که حداقل در جهان عرب در دهه‌های 80 و 90 حرف آخر را می‌زد. وی دارای دیدگاه‌‌ها و آرای بحث‌انگیزی بود و مطالعات قرآنی جزو کارهای متاخر وی محسوب می‌شود.
 
وی در ادامه درباره بحث «میراث» از نگاه این متفکر گفت: از نظر «الجابری» میراث منظومه‌ای حاصل تلاش و مجاهدت‌های فکری گذشتگان و دارای ظرفیت‌های بسیاری است که براساس دستاوردهای جدید موردنقد قرار می‌گیرد. وی معتقد است که برای نقد میراث باید از بیرون به آن بپردازیم نه از فضایی که ارتباطات خاصی با آن داریم.
 
این پژوهشگر اظهار کرد: «الجابری» به قرآن به‌عنوان میراث نگاه نمی‌کند اما تفسیر، حدیث، فرهنگ و تاریخ را که حاصل تلاش‌های فکری گذشتگان است در پاسخ به مسائل دوران‌شان میراث قلمداد می‌کند. به نظر وی قرآن کتاب آسمانی و نتیجه وحی است؛ آنچه می‌توان نقد کرد قرآن نیست بلکه فهمی است که از قرآن داریم.
 
آرمین با اشاره به آرای «الجابری» در کتاب «مدخل الی القرآن» با عنوان فارسی «رهیافتی به سوی قرآن کریم» ادامه داد: این کتاب در سه بخش «شناخت قرآن»، «بررسی زمینه‌های تاریخی در عربستان قبل از ظهور اسلام» و «قصص قرآنی» تدوین شده است. «الجابری» در این کتاب کاملا فضا و عصر نزول قرآن را با شیوه‌ تحلیل تاریخی مورد بررسی قرار داده است.
 
وی گفت: به‌طور کلی اصول و مبانی رویکرد «الجابری» را به قرآن در چند محور می‌توان خلاصه کرد؛ نخستین محور «تدریجی بودن نزول قرآن» است. همین نزول تدریجی، رهیافتی مناسب برای پاسخ به این پرسش است که «قرآن چگونه کتابی است؟» به عقیده وی تعریف و فهم قرآن زمانی میسر است که قرآن را در طی این مسیر تدریجی بشناسیم. «الجابری» با تحلیل محتوای سوره‌های قرآن در کنار روایات و گزارش‌های تاریخی به این نتیجه می‌رسد که هر کدام از سوره‌ها در کدام مقطع نازل شده‌‌اند. بررسی کیفیت نزول سوره‌ها در مقطع و فضای اجتماعی و سیاسی و با مخاطبان خاص، درک درستی برای شناخت و فهم آن سوره به‌دست می‌دهد.
 
مترجم کتاب «رهیافتی به سوی قرآن کریم» افزود: دومین محور «رویکرد زبان‌شناسانه به قرآن» است. به عقیده شیخ محمد عبده، قرآن پیش از اینکه کتاب هدایت باشد، یک شاهکار ادب عرب است که باید در فضا و ظرف و زبان خود شناسایی شود. «الجابری» نیز تاکید دارد که قرآن وحی الهی و دارای اصالت است و با زبان مخاطب عصر نزول سخن گفته و باید در همان چارچوب نیز معنا شود و نمی‌توان مفاهیم امروزی را به آن نسبت داد. نظر او نزدیک به نظر روشنفکران دینی جدید عرب است.
 
این پژوهشگر حوزه مطالعات دین عنوان کرد: به عقیده «الجابری» قرآن دو شأن دارد؛ «قرآن معاصر با خود» و «قرآن معاصر با ما». «قرآن معاصر با خود» به معنای نزول قرآن متناسب با شرایط و مخاطبان عصر نزول است اما شرط فهم «قرآن معاصر با ما» این است که با رویکردی علمی، بی‌طرفانه و معرفت‌شناسانه، ابتدا قرآن معاصر با خود را معنا کنیم تا بتوانیم دلالت‌های آن‌را به خودمان درک کنیم.
 
آرمین درباره سومین محور رویکرد «الجابری» به قرآن ادامه داد: وی به شدت با ایده‌های تصوفی و عرفانی در فهم قرآن مخالف است. به نظر وی بین فلسفه مغرب عربی و مشرق گسستی وجود دارد. وی می‌گوید امثال فارابی و ابن سینا ایده‌های تصوف و عرفانی را وارد فلسفه کرده‌اند که با منطق و فهم قرآنی تناسبی ندارد.
 
وی گفت: محور چهارم مربوط به روش پیشنهادی «الجابری» برای تفسیر قرآن کریم است. به بیان وی قرآن دو وجه دارد؛ «قرآن به مثابه مصحف و متن» و «قرآن به مثابه پاره‌های وحی». «الجابری» به‌رغم تاکید بر فهم قرآن در ظرف فرهنگی و تاریخی عرب، قرآن را دارای وجهه تاریخ‌مند نمی‌داند. به اعتقاد وی بخشی از آیات قرآن نازل به موضوعات لازمانی و لامکانی، بخشی از آیات نازل به موضوعات تاریخی و بخشی از آیات جنبه دوگانه دارند. برای فهم آیاتی که موضوع فراتاریخی دارند، می‌توان از روش تفسیر قرآن به قرآن استفاده کرد ولی در آیات نازل به موضوعات تاریخی باید در قالب تحلیل تاریخی با درک واقعیات زمان آن‌ها را فهم کرد. در نتیجه می‌توان گفت روش فهم قرآن روشی کاملا تلفیقی است.

فروغ پارسا، نویسنده، پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این نشست در قالب پاورپوینت به ارائه سیری از تاریخچه مطالعات قرآنی در جهان عرب و در دوران معاصر از سیدجمال‌الدین اسدآبادی تا شاگردانش از جمله شیخ محمد عبده و در ادامه نسل سوم شاگردان شیخ محمد عبده از جمله محمد عابد الجابری پرداخت.
 
وی افزود: تحول مطالعات قرآنی از حرکت سیدجمال‌الدین اسدآبادی از اواخر سده 13 هجری قمری آغاز شده است. وی پایه‌گذار تحول و حرکت اصلاح و نوسازی دینی است. سیدجمال‌الدین حرکت خود را در قلمروی جهان عرب، ایران، هند و امپراتوری عثمانی پیگیری کرد. به عقیده وی برای مبارزه با استبداد و استعمار و نوشتن تمدن اسلامی، باید به سراغ قرآن برویم و پاسخ همه مشکلات را از قرآن بخواهیم.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

شبکه های اجتماعی

پربیننده‌ترین مطالب

ما همیشه دیر می‌رسیم (مرثیه ای برای ممنوعیت حشاشین در ایران)

ما همیشه دیر می‌رسیم (مر...

ما همیشه دیر می‌رسیم (مرثیه ای برای ممنوعیت حشاشین...
جنبش حماس... مقاومتی برخواسته از بطن اخوان المسلمین در برابر اشغالگری

جنبش حماس... مقاومتی برخ...

جنبش حماس... مقاومتی برخواسته از بطن اخوان المسلمی...
«طالبان شیعیان را تکفیر می‌کند» اساساً گزاره نادرستی است

«طالبان شیعیان را تکفیر...

نشست تخصصی «طالبان تقابل یا تعامل، آیا طالبان به ک...
جریان شناسی سیاسی مرحوم آیت الله موسوی تهرانی؛ اسلام سنّتی یا اسلام سکولار؟

جریان شناسی سیاسی مرحوم...

جریان شناسی سیاسی مرحوم آیت الله موسوی تهرانی؛ اسل...
ضرورت اصلاح نگاه شکسته سید جواد طباطبایی در ترسیم اندیشه های سید جمال الدین اسد آبادی

ضرورت اصلاح نگاه شکسته س...

⚡️ضرورت اصلاح نگاه شکسته سید جواد طباطبایی در ترسی...

محصولات

دانلود کتاب اسما وصفات
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
داعش تاریخ و افکار
داعش تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
معارف کلامی شیعه
معارف کلامی شیعه
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تشیع
آشنایی با فرق تشیع
سلفیه از گذشته تا حال
سلفیه از گذشته تا حال
مجموعه مقالات فرق تسنن
مجموعه مقالات فرق تسنن
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
درآمدی بر فرق تشیع
درآمدی بر فرق تشیع
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
تاریخ الفکر السلفیه
تاریخ الفکر السلفیه
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
کلینیک فرقه درمانی
کلینیک فرقه درمانی
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
جریان سلفی زیدی
جریان سلفی زیدی
دیوبندیه
دیوبندیه
سلفیه جهادی
سلفیه جهادی
اخوان المسلمین
اخوان المسلمین
تاریخ تفکر سلفی گری
تاریخ تفکر سلفی گری
وهابیت تاریخ و افکار
وهابیت تاریخ و افکار
جماعه التبلیغ
جماعه التبلیغ
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8