⚡️انحلال مجلس الامه، خروج کویت از گوشه گیری سیاسی و قلع و قمع اسلام سیاسی

⚡️انحلال مجلس الامه، خروج کویت از گوشه گیری سیاسی و قلع و قمع اسلام سیاسی

⚡️انحلال مجلس الامه، خروج کویت از گوشه گیری سیاسی و قلع و قمع اسلام سیاسی ✍️ به قلم: سید علی بطحائی ➣ https: ...

1403-25-02
نقدهایی بر سریال رمضانی الحشاشین

نقدهایی بر سریال رمضانی الحشاشین

سریال رمضانی الحشاشین 2024 زیر بوته نقد تاریخی   به قلم: مهدی علمی دانشور*    همزمان با استقبال میلیونی مخ ...

1403-17-01
شلیک رسانه ای سکولاریسم به اسلام سیاسی در سریال رمضانی حشاشین 2024

شلیک رسانه ای سکولاریسم به اسلام سیاسی در سریال رمضانی حشاشین 2024

رویارویی سکولاریسم با اسلام سیاسی در سریال رمضانی حشاشین 2024 ✍️ به قلم: سید علی بطحائی 🔹شب های رمضان 2024 ج ...

1402-28-12
بررسی جایزه بین‌المللی مَلک فِیصل 2024 عربستان سعودی

بررسی جایزه بین‌المللی مَلک فِیصل 2024 عربستان سعودی

 بررسی جایزه بین‌المللی مَلک فِیصل 2024 میلادی در عربستان سعودی   به قلم: سید علی بطحائی   جایزه بین الملل ...

1402-21-10
بررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال 2024 میلادی

بررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال 2024 میلادی

بررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال 2024 میلادی به قلم: سید علی بطحائی فهرست پانصد مسلمان ...

1402-08-10
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

جریان‌شناسی

رد پای داعش در اغتشاشا ت اخیر ایران

رد پای داعش در اغتشاشا ت اخیر ایران

رد پای داعش در اغتشاشا ت اخیر ایران

به قلم: علی مقدس

مقدمه

بدیهی است در اغتشاشات...

حقایقی در مورد تبلیغی جماعت ها

حقایقی در مورد تبلیغی جماعت ها

حقایقی در مورد تبلیغی جماعت ها 

به قلم: مهدی فرمانیان

 

جماعه التبلیغ یکی از عظیم ...

درباره مدارس بین المللی فتح اللّه گُولِن(FETÖ Schools worldwide)؛ آموزشگاه هایی پیشرفته برای ترویج مدرنیسم در جهان اسلام

درباره مدارس بین المللی فتح اللّه گُ...

درباره مدارس بین المللی فتح اللّه گُولِن(FETÖ Schools worldwide)؛ آموزشگاه هایی پیشرف...

آشنایی با «مهندس محمد علی میرزا» مبلغ مشهور ضدسلفی در پاکستان

آشنایی با «مهندس محمد علی میرزا» مبل...

آشنایی با «مهندس محمد علی میرزا» مبلغ مشهور ضدسلفی در پاکستان

ارسالی از: دکتر جعفررو...

چالش‌ها

سفرنامه خواندنی یک مصری در ایران

سفرنامه خواندنی یک مصری در ایران

⚡️سفرنامه خواندنی یک مصری در ایران

➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا

📚 مساف...

درباره نوار غزه، بزرگترین زندان بدون سقف جهان

درباره نوار غزه، بزرگترین زندان بدون...

درباره باریکه غزه، بزرگترین زندان بدون سقف جهان

 به قلم: سید علی بطحائی

 گزافه نیست...

جریان شناسی فقه نظام ساز؛ اسلام سنّتی یا اسلام سیاسی؟؟؟

جریان شناسی فقه نظام ساز؛ اسلام سنّت...

جریان شناسی فقه نظام ساز؛ اسلام سنّتی یا اسلام سیاسی؟؟؟

به قلم: سیدعلی بطحائی

چندصب...

درباره ذاکرنائیک؛ پژواکِ تفکّراتِ محمّدبن عبدالوهّاب در شبه قارّه هند

درباره ذاکرنائیک؛ پژواکِ تفکّراتِ مح...

درباره ذاکرنائیک؛ پژواکِ تفکّراتِ محمّدبن عبدالوهّاب در شبه قارّه هند

به قلم: سیدعلی...

آینده‌نگاری

آینده پژوهی وضعیت طالبان پاکستان، در سایۀ برپایی دولت طالبان

آینده پژوهی وضعیت طالبان پاکستان، در...

آینده پژوهی وضعیت طالبان پاکستان، در سایۀبرپایی دولت طالبان

به قلم: احمد رشیدی‌نژاد

...
آینده پژوهی جریان های سلفی-تکفیری در دوره پساداعش

آینده پژوهی جریان های سلفی-تکفیری در...

آینده پژوهی جریان های سلفی-تکفیری در دوره پساداعش

محمد میرعبدلی ، رضا خراسانی

سلفیا...

گزارش نشست آینده پژوهی جهان اسلام در دانشکده هدی

گزارش نشست آینده پژوهی جهان اسلام در...

گزارش نشست آینده پژوهی جهان اسلام در دانشکده هدی

نشست آینده پژوهی جهان اسلام به همت ...

آینده پژوهی ضیاءالدین سردار پاکستانی الاصل، در اسلامی سازی علوم

آینده پژوهی ضیاءالدین سردار پاکستانی...

آینده پژوهی ضیاءالدین سردار پاکستانی الاصل در اسلامی سازی علوم

ضیاءالدین سردار، نو...

یدالله کوثرى

طفیل هستى عشقند آدمى و پرى ارادتى بنما تا سعادتى ببرى
زیارت، به سوى دیار یار رفتن و حدیث آشنایى به حضور دوست‏بردن است.
زیارت، جذبه است و جذبه از مقوله عشق. آنجا که انسان از پاى مى‏افتد و مى‏رود که در گرداب سکون و یاس و فسردگى نابودشود، براق زیارت او را به فضاى عطرآگین امید و ایمان رهنمون مى‏شود. زیارت نشستن بر براق اشتیاق است و مظهرى از اعجاز عشق; و بالاخره زیارت مکتب است; مکتبى داراى متعالى‏ترین اندیشه‏ها و اصول عملى که اگر با آداب و شرایط آن انجام‏شود مى‏تواند یکى از زیباترین حرکت‏هاى معنوى را ترسیم کند. این نوشتار کوششى در جهت پرداختن به بخشى از فلسفه و اصول این پرواز روح است.
الف - الهام از اسوه‏ها
تقلید یکى از اصول روان‏شناسى است. این اصل بیان مى‏کند که چگونه رفتار انسانها با هم رابطه نزدیک و از یکدیگر تاثیر مى‏پذیرد. اصولا یکى از عوامل گرایش انسان به اسطوره‏ها همین موضوع است. او مى‏خواهد با الگو قراردادن آنها به زندگى و حیات خویش جهت‏بخشیده، در پرتو الهام از ایشان حرکتى بانشاط را آغازکند. اگر امروزه در بعضى از کشورها مرقد سربازان گمنام، به عنوان پایگاه حماسه و به نشانه بزرگداشتن روحیه مقاومت ملى، مورد تجلیل قرار مى‏گیرد و گلباران مى‏شود، ریشه در این حقیقت دارد.
قرآن کریم و اسوه‏ها
در پاسخ به همین نیاز فطرى قرآن‏کریم، براى انسانهاى برخوردار از جهان‏بینى الهى، حضرت ابراهیم و رسول مکرم اسلام را به عنوان مقتدایى نیکو و الگویى شایسته معرفى مى‏کند و مى‏فرماید: «قدکانت لکم اسوة حسنة فى ابراهیم والذین معه‏» (1) ; براى شما مؤمنان بسیار پسندیده و نیکوست که به ابراهیم و اصحابش اقتدا کنید. و درباره رسول گرامى اسلام مى‏فرماید: «لقد کان لکم فى رسول الله اسوة حسنة لمن کان یرجوا الله والیوم الآخر» (2) ; بیقین رسول مکرم اسلام، براى کسانى که به خدا و روز قیامت امیدوارند، مقتدایى نیکوست.
بخشى از آیات الهى با ارائه نمونه‏هایى مثل آسیه و مریم الگوى زنان مسلمان را مشخص مى‏کند; چنانکه مى‏خوانیم:
«وضرب الله مثلا للذین آمنوا امرات فرعون و مریم ابنة‏عمران التى (4 و 3) ; خداوند براى مؤمنان «آسیه‏» زن فرعون و مریم دخت عمران را مثل آورده‏است.
انسان علاوه بر معارف نظرى مکتب و قوانین اصیل نیازمند راهنمایى عینى و الگویى مقدس است که با عمل و رکت‏خویش او را به سوى حقیقت‏ها و زیباییها رهنمون‏سازد.
زیارت گامى در راستاى همین هدف، یعنى «الهام‏گرفتن از اسوه‏ها» است.
زیارت در تمام ابعاد و اقسام آن همچون زیارت کعبه، پیامبران(صلوات الله علیهم)، پیامبر خاتم(صلى الله علیه وآله)، ائمه معصومین(علیهم‏السلام)، امامزادگان و نیکان چون گرفتن نور و نیرو از خورشید و ماه و ستاره است.
تجلى اسوه‏ها در فرهنگ زیارت
چگونه زیارت منبع و مرکز الهام است؟ این پرسشى است که جواب آن با نگاهى اجمالى به زیارت در ابعاد و اشکال مختلف آن روشن مى‏شود:
زیارت کعبه
کعبه یادگار قهرمان توحید و بت‏شکن تاریخ پیامبر بزرگ الهى ابراهیم(ع) است. زائران بیت‏الله در کنار آن هاجر و اسماعیل(ع) را مشاهده مى‏کنند که عظیم‏ترین و عارفانه‏ترین نقش توحیدى خویش را در تاریخ بشریت ترسیم کرده‏اند. جاى‏جاى سرزمین وحى حکایتى شنیدنى از عرفان، عشق، امید و تسلیم محض در برابر خداوند هستى‏بخش دارد و زائر همواره آنان را در حرکت و عمل خویش حاضر و شاهد مى‏بیند. آنجا که لبیک مى‏گوید، دعوت ابراهیم(ع) را اجابت مى‏کند و خود را قطره‏اى از دریاى بیکران این آیه شریفه مى‏داند که فرمود:
«واذن فى الناس بالحج‏یاتوک رجالا وعلى کل ضامر یاتین من کل فج عمیق (5) ;و میان مردم آواى حج‏برآور تا مردم پیاده و سواره و از هر راه دور به سوى تو جمع‏آیند.
آن هنگام که زائر در مقام ابراهیم(ع) به نماز مى‏ایستد و به نیایش و رازونیاز با پروردگار مى‏پردازد، اقتدا به ابراهیم(ع) را فرامى‏گیرد. وقتى که خود را در سعى صفا و مروه در نقش هاجر و همراه او مى‏بیند ایثار سرخ یک مادر را نمایش مى‏دهد. آن هنگام که شاهد قربانگاه اسماعیل(ع) و صبر و پایدارى او در مقابل فرمان الهى مى‏شود (6) ، یاد تسلیم ابراهیمى و شکوه ایمان اسماعیلى را در خاطره زنده‏مى‏کند.
و بالاخره آنجا که، همچون ابراهیم، برائت و بیزارى خویش را از مشرکین و شیاطین اغواگر اعلام مى‏دارد: «قدکانت لکم اسوة حسنة فى ابراهیم والذین معه اذ قالوا لقومهم انا برآؤا منکم و مما تعبدون من دون الله (7) ; براى شما بسیار پسندیده و نیکوست که به ابراهیم و اصحابش اقتداکنید که آنها به قوم مشرک خود گفتند ما از شما و بتهاى شما که به جاى خدا مى‏پرستید بکلى بیزاریم.
اینها همه خود نشان‏دهنده نقش الگوها در حرکتهاى عملى اسلام و درسهاى زائران کوى دوست است که حاجى مسلمان از محضر منادى بزرگ توحید فرامى‏گیرد.
الهام از قبور اولیا
متونى که در زیارت قبور اولیاى الهى قرائت مى‏شود در دسترس است. مفاهیم و محتواى بلند آن هر نظاره‏گر را به تامل و دقت واداشته فلسفه اصلى زیارت اولیا را نیز مشخص مى‏کند. با نگاهى اجمالى به آن مى‏توان دریافت که در فرهنگ شیعى زیارت از چه معنایى برخوردار است و شیعه واقعى در زیارت به دنبال کدامین گمشده مى‏گردد. و در این بخش، بر ساحل این فرهنگ عظیم و خلاق مى‏ایستیم و بخشى از ویژگیهاى بیان‏شده زیارتنامه‏ها را مورد مطالعه قرار مى‏دهیم، تا بخوبى دریابیم که از دریاى زیارت مقربان و ابرار امواج عبودیت و بندگى خدا برمى‏خیزد و ساحت قدسى زیارت رنگ شرک و بدعت نمى‏پذیرد.
ویژگیهاى اسوه و فرهنگ زیارت نماز اشهد انک قداقمت الصلاة درس اول و آخر در محضر و مزار مقربان و صالحان نماز است.
اقامه نماز در سیره انبیا و معصومین - علیهم‏السلام - جایگاهى رفیع دارد. در این زمینه آیات و روایات آیینه زیبایى را فراراه حق‏جویان قرار داده‏است. کعبه براى اقامه نماز شکل گرفته‏است، در قرآن‏کریم مى‏خوانیم: «ربنا انى اسکنت من ذریتى بواد غیر ذى زرغ عند بیتک المحرم ربنا لیقیموا الصلاة (8) ; پروردگارا کسانى از ذریه خویش را در این بیابان بى‏کشت‏سکونت‏دادم پروردگارا براى اینکه نماز را به‏پا دارند.
خداوند درباره خصوصیات حضرت اسماعیل مى‏فرماید: «وکان یا مراهله بالصلاة والزکاة وکان عند ربه مرضیا» (9) ;اسماعیل خانواده خود را به «نماز» و زکات دستور مى‏داد و در نزد خدا فردى پسندیده بود. لقمان حکیم، در سفارشهاى خود به فرزندش، بر اقامه نماز تاکید مى‏کند: «یابنى اقم الصلاة (10) ; پسرم نماز را به‏پادار.
مریم مادر عیسى روح‏الله همواره در محراب عبادت به عبادت و نیایش مشغول‏بود و رزق و مائده الهى را آنجا دریافت مى‏کرد: «کلما دخل علیها زکریا المحراب وجد عندها رزقا» (11) ; هر زمان که زکریا بر مریم وارد مى‏شد در نزد او غذائى مى‏یافت.
حضرت زکریا در حال اقامه نماز مژده فرزندى به نام یحیى را دریافت مى‏دارد; چنانکه در قرآن‏کریم آمده‏است: «فنادته الملائکة وهو قائم یصلى فى المحراب ان الله یبشرک بیحیى‏» (12) ; ملائکه زکریا را، درحالى که در محراب عبادت به نماز ایستاده‏بود، ندادادند که خداوند تو را به فرزندى به نام یحیى مژده‏مى‏دهد. نماز سفارش خداوند به عیسى است که در اولین نطق آن حضرت در گهواره ذکر شده‏است: «واوصانى بالصلاة والزکاة مادمت‏حیا» (13) ; خداوند مرا تا زنده‏ام به نماز و زکات سفارش کرده‏است.
اقامه نماز، آنهم در بخشى از شب، از اولین دستورهاى الهى به نبى خاتم(ص) است. در قرآن‏کریم مى‏خوانیم: «یاایها المزمل قم اللیل الا قلیلا نصفه او انقص منه قلیلا» (14) ; اى رسولى که در جامعه خفته‏اى، هان شب را به نماز و طاعت‏خدا برخیز مگر کمى که نصف یا چیزى کمتر از نصف باشد (15) . در پى تلاش مضاعف پیامبر در نمازشب آیاتى از سوره طه نازل‏شد و فرمود: «طه ما انزلنا علیک القرآن لتشقى‏» (16) ; طه، اى رسول، ما قرآن را براى تو نازل نکردیم که خویشتن را به رنج درافکنى. تفسیر المیزان از درالمنثور نقل مى‏کند که رسول گرامى(ص) پس از نزول سوره مزمل تمام شب را به نماز مشغول بود به گونه‏اى که دو پاى مبارکش ورم‏کرد; «قام اللیل کله حتى تورمت قدماه‏» (17) . رسول گرامى(ص)، طبق دستور قرآن، حتى در حال جنگ نیز نماز را به جماعت اقامه مى‏کرد. قرآن در این باره مى‏فرماید: «فلیصلوا معک ولیاخذوا حذرهم واسلحتهم‏» (18) ; گروهى که نماز نخوانده‏اند به نماز آیند و البته با لباس جنگ و با اسلحه. جهت‏یادآورى این خصوصیت است که زائر در زیارت پیامبر(ص) مى‏گوید: اشهد انک قد بلغت الرسالة واقمت الصلاة (19) ; گواهى مى‏دهم که پیام الهى را بخوبى ابلاغ‏کردى و نماز را به‏پا داشتى.
همان نماز که مى‏فرمود نور چشم من در آن قرار داده شده‏است: «جعل قرة عینى فى الصلاة‏» (20) . گاه اشتیاق به‏حضور در نماز چنان آن بزرگوار را بى‏تاب مى‏کرد که نغمه «ارحنا یابلال; اى بلال، آرامش ببخش ما را» (21) مى‏سرود.
در روایت مى‏خوانیم: «کان النبى(ص) اذا قام الى الصلاة تربد وجهه خوفا من الله تعالى وکان لصدره ازیز کازیز المرجل‏» (22) ; همواره پیامبر گرامى اسلام این چنین بود که موقع اقامه نماز از خوف الهى صورت مبارکش تغییر مى‏کرد و در سینه‏اش صدایى همانند صداى دیگ جوشان پیدامى‏شد.
نماز و زهرا(س)
فاطمه - سلام‏الله علیها - خیر فراوان و کوثر محمد(صلى الله علیه وآله) است که وجودش فلسفه نماز است و مبناى انفاق: «انا اعطیناک الکوثر فصل لربک وانحر»; ما به تو کوثر عطاکردیم پس به شکرانه آن نماز بخوان و قربانى کن. طبیعى است که نور محرابش ملکوتیان را غرق حیرت و دیدگان آنان را مجذوب زمین خویش سازد.
از امام صادق - علیه‏السلام - سؤال‏شد که، چرا فاطمه(س) را زهرا نام‏نهادند؟ «فقال لانها کانت اذا قامت فى محرابها زهر نورها لاهل السماء کما یزهر نور الکواکب لاهل الارض‏» (23) ; فرمود به خاطر اینکه فاطمه(س) وقتى در محراب عبادت مى‏ایستاد نورش براى اهل آسمان همان درخشندگى را داشت که نور ستارگان براى اهل زمین. آن بانوى بزرگوار بعضى از شبها تا سپیده‏دم به نیایش و عبادت مشغول‏بود چنانکه از فرزند بزرگوارش امام مجتبى - علیه‏السلام - نقل شده‏است: «رایت امى قامت فى محرابها لیلة جمعتها فلم تزل راکعة ساجدة حتى اتضح عمود الصبح; در شب‏جمعه مادرم فاطمه(ع) را دیدم که در محراب خود همواره عبادت مى‏کرد تا اینکه سپیده‏دم چهره خود را نشان‏داد. در روایت دیگرى آمده‏است که در نماز صدایى مانند صداى دیگ جوشان از سینه ابراهیم - علیه‏السلام - شنیده‏مى‏شد. وکذلک یسمع من صدر سیدنا رسول‏الله(ص) ذالک وکانت فاطمة(ع) تنهج فى الصلاة من خیفة‏الله; چنین صدایى از سینه سرور ما رسول‏الله(ص) شنیده‏مى‏شد و فاطمه -علیهاالسلام - در نماز از خوف خدا از حال عادى خارج مى‏شد و نفس وى به شماره مى‏افتاد (24) . زائر کوى فاطمه(س) و مقبره بى‏نشان او پرتوى از لیلة‏القدر آن بزرگوار را در خویش تجلى مى‏بخشد و در مزار زهرا(س) بر اسوه نماز درود مى‏فرستد.
پى‏نوشتها:
1 - ممتحنه‏آیه/4.
2 - احزاب آیه/21.
3 - سوره تحریم آیه‏11و12.
4 - سوره تحریم آیه‏11و12.
5 - حج، آیه /27.
6 - سوره صافات آیه/102.
7 - ممتحنه آیه/4.
8 - سوره ابراهیم آیه/37.
9 - سوره مریم آیه/55.
10 - سوره لقمان آیه/17.
11 - سوره آل‏عمران آیه/37.
12 - آل‏عمران /39.
13 - سوره مریم آیه/31.
14 - سوره مزمل آیه‏1-3.
15 - ترجمه فوق از آقاى الهى قمشه‏اى استفاده‏شده.
16 - سوره طه آیه‏1و2.
17- تفسیر المیزان ج‏14، ص‏136، طبع ایران.
18 - سوره نساء آیه/102.
19 - مصباح الزائر، ص‏20 نقل از بحارالانوار، ج‏97، ص‏161.
20 - فروع کافى، ج‏5، ص‏321، باب حب‏النساء، حدیث‏7.
21 - آداب الصلاة امام‏خمینى، ص‏113 «مؤسسه نشر آثار امام‏».
22 - فلاح السائل، ص‏161، چاپ دفتر تبلیغات اسلامى.
23 - بحار، ج‏43، ص‏12.
24 - نقل از آداب‏الصلاة امام خمینى، ص‏151.
منابع (نشریه):
فرهنگ کوثر 1376 شماره 1

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

شبکه های اجتماعی

پربیننده‌ترین مطالب

ما همیشه دیر می‌رسیم (مرثیه ای برای ممنوعیت حشاشین در ایران)

ما همیشه دیر می‌رسیم (مر...

ما همیشه دیر می‌رسیم (مرثیه ای برای ممنوعیت حشاشین...
جنبش حماس... مقاومتی برخواسته از بطن اخوان المسلمین در برابر اشغالگری

جنبش حماس... مقاومتی برخ...

جنبش حماس... مقاومتی برخواسته از بطن اخوان المسلمی...
«طالبان شیعیان را تکفیر می‌کند» اساساً گزاره نادرستی است

«طالبان شیعیان را تکفیر...

نشست تخصصی «طالبان تقابل یا تعامل، آیا طالبان به ک...
جریان شناسی سیاسی مرحوم آیت الله موسوی تهرانی؛ اسلام سنّتی یا اسلام سکولار؟

جریان شناسی سیاسی مرحوم...

جریان شناسی سیاسی مرحوم آیت الله موسوی تهرانی؛ اسل...
ضرورت اصلاح نگاه شکسته سید جواد طباطبایی در ترسیم اندیشه های سید جمال الدین اسد آبادی

ضرورت اصلاح نگاه شکسته س...

⚡️ضرورت اصلاح نگاه شکسته سید جواد طباطبایی در ترسی...

محصولات

دانلود کتاب اسما وصفات
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
داعش تاریخ و افکار
داعش تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
معارف کلامی شیعه
معارف کلامی شیعه
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تشیع
آشنایی با فرق تشیع
سلفیه از گذشته تا حال
سلفیه از گذشته تا حال
مجموعه مقالات فرق تسنن
مجموعه مقالات فرق تسنن
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
درآمدی بر فرق تشیع
درآمدی بر فرق تشیع
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
تاریخ الفکر السلفیه
تاریخ الفکر السلفیه
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
کلینیک فرقه درمانی
کلینیک فرقه درمانی
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
جریان سلفی زیدی
جریان سلفی زیدی
دیوبندیه
دیوبندیه
سلفیه جهادی
سلفیه جهادی
اخوان المسلمین
اخوان المسلمین
تاریخ تفکر سلفی گری
تاریخ تفکر سلفی گری
وهابیت تاریخ و افکار
وهابیت تاریخ و افکار
جماعه التبلیغ
جماعه التبلیغ
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8