خلاصه ماشینی: "اینک ما تعدادی از این شبهات را در اینجا طرح کرده و با توجه به مباحث گذشته پاسخ آنها را خواهیم داد43: *سؤال سوم:با توجه به اینکه شفاعت در قیامت شامل حال همهء مجرمین نمیشود،آیا این به معنای تبعیض و بیعدالتی و به اصطلاح«پارتیبازی»نیست؟ پاسخ:بیعدالتی و تبعیض در آنجا صدق میکند که چیزی بناحق به کسی داده و یا از او گرفهت شود یعنی تنها چند فرد خاص و معدود از میان یک گروه که همگی دارای شرایط و امتیازات مساوی هستند برگزیده شده و از نعمتی برخوردار گردند و دیگران از آن محروم شوند. 58 *سؤال پنجم:آیا پذیرش شفاعت موجبات تجری مردم در ارتکاب گناه و جسارت ورزیدن در انجام معاصی را فراهم نمیسازد،چرا که وقتی مردم،امیدوار به شفاعت شافعان روز قیامت شدند خیالشان از جهت عذاب آسوده گشته از انجام گناهان چندان باکی نخواهند داشت؟ پاسخ:جواب این شبههء معروف را با دو راه حل نقضی و استدلالی میتوان بیان کرد: جواب نقضی:اگر این اشکال در مورد شفاعت وارد باشد،در مورد مسائلی همانند«قبول توبه»،«امید به رحمت الهی»و«تکفیر گناهان»و یا سایر اعمال صالحهای که ثوابهای فراوان دارند نیز به صورت شدیدتر وارد خواهد بود چرا که آنها نیز میتوانند مورد سوء استفاده قرار گیرند و انسان را در ارتکاب گناهان، جسور و بیباک نمایند. کسی که به امید توبهء در آینده نسبت به ارتکاب گناهان و معاصی اقدام میکند، چگونه ممکن است قطع داشته باشد که در آینده نسبت به اعمال گذشتهاش ندامت و پشیمانی حقیقی خواهد داشت؟و چه بسا به خاطر همین سختی تحصیل شرایط توبه است که در بعضی آیات قرآن کریم نیز مفید بودن توبه و مؤثر واقع شدن آن در سرنوشت انسان گنهکار با بیانی تردیدآمیز ذکر شده است."
برای دریافت مقاله از اینجا دانلود کنید.
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان