خلاصه ماشینی: "با توجه به اینکه بیع،خلت و شفاعت،صفت روز قیامت است و از آن نفی شدهاند،چگونهاین امور را صرفا از مرتکبان کبیره منفی بدانیم؟ در مورد سؤال اول باید بگوییم حتی معتزله که به آیه استدلال کردهاند نیز به این مطلبکه مرتکب کبیره با ندادن زکات کافر شده،اعتقاد ندارند،بلکه او را در بینابین ایمان و کفر قرارمیدهند،یعنی او را فاسق مینامند؛نه کافر و نه مؤمن. »/}33 اما در مورد سؤال سوم نیز میگوییم:اگر نفی شفاعت،صفت آن روز است(یعنی آن روزاین چنین است که شفاعتی در کار نیست)،پس چرا شما شفاعت را درخصوص مؤمنانی کهگناهان کبیره انجام ندادند،پذیرفتند و صرفا مرتکبان کبیره را محروم میسازید؟ بنابراین،تفسیری که معتزله از آیه ارائه میدهند درست نیست. 68 ررسی به نظر میرسد این حتمیت عذاب صرفا از آن کفار و مشرکان باشد،چون خداوند در موردآنها فرموده است:{/«إن الذین کفروا و ظلموا لم یکن الله لیغفر لهم و لا لیهدیهم طریقا»/}69و{/«إن الله لایغفر أن یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء»/}70و برعکس در مورد غیر آنها(کفار و مشرکان)یعنی مؤمنان میفرماید:{/«قل یا عبادی الذین أسرفوا علی أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن اللهیغفر الذنوب جمیعا إنه هو الغفور الرحیم»/}71و{/«و إن ربک لذو مغفرة للناس علی ظلمهم»/}72و{/«و یغفرما دون ذلک لمن یشاء»/}73(ذلک اشاره به شرک است). /}102 بنابراین نتیجه میگیریم که شفاعت برای گناهانی است که خداوند برای آنها مجازات قرارداده(یعنی گناهان کبیره)،اما با توجه به عظمت رسول خدا صلی الله علیه و آله که همواره به فکر گناهکارانامت خود بود،خداوند این مقام یعنی مقام شفاعت را به او داد تا بتواند امت خود را که به نحوینتوانستهاند در دنیا توبه کنند،مورد شفاعت خود قرار دهد."
برای دریافت مقاله از اینجا دانلود کنید.
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان