«ولید کاصد الزیدی» در کتاب خود با عنوان «اسلام‌‌گرایی افراطی در اروپا»، وضعیت جهادگرایان فرانسوی در منطقه غرب آسیا را بررسی می¬کند. «مرکز عربی مطالعات و پژوهش¬های سیاسی» به تازگی این کتاب را (با فهرست و منابع) در 208 صفحه، در قطع کوچک منتشر کرده است.

نویسنده به رشد پدیده­ «اسلام گرایی افراطی» در اروپا و به‌ويژه در فرانسه می­پردازد و وضعیت جهادگرایان فرانسوی­ که در عراق و سوریه می­جنگند را برجسته می­کند. پرسش این پژوهش، تلاش برای يافتن پاسخ چند پرسش است. برخی از اين پرسش­ها عبارت است از:

جهادگرایان افراطی را در اروپا و به‌‌ويژه در فرانسه چه کسانی تشکیل می‌‌دهند؟ مراکز توجه تروریسم افرطی و منابع تغذیه آن در منطقه غرب آسیا چیست؟ بازگشت جهادگرایان افراطی پس از مشارکت در نبرد به زادگاهشان چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

انحصار حقیقت

این کتاب یک مقدمه، چهار فصل و یک خاتمه دارد. فصل اول به توضیح اصطلاحات و مفاهیم اختصاص دارد. «الزیدی» تعاریف مختلفی از اصطلاحات و مفاهیمی که امروزه در سخنان غربی‌‌ها به‌کار می‌رود را ارائه می­کند. برخی از این اصطلاحات عبارتند از: «اسلام‌‌گرایی»، «اسلام‌‌گرایان»، «جهاد» و «جهادگرایان».

نویسنده چنین نتیجه می‌گیرد که «اسلام‌‌گرایی» تلاشی است برای سیاسی کردن نمادها و سنت­های دینی و استفاده ایدئولوژیک از آنها؛ زیرا:

«بنیادگرایان افراطی ادعا می­کنند که حقیقت مطلق و کامل در انحصار آنان است و در این اعتقاد، به زمینه‌های انقلابی جنبش­های ایدئولوژیک توتالیتارسیم (استبدادی و دیکتاتوری) در غرب شبیه است و با هیچ‌‌گونه تحلیل جایگزینی از واقعیت سازگار نیست. این مسئله باعث می­شود که جریان توتالیتر و سلطه‌‌طلب برای اداره سیستم جامعه رشد کند؛ چیزی که پیاده‌‌سازی آن از این بُعد، به مذاق افراط‌‌گرایان خوش می­آید».

تطبیق و همسان­سازی یا تکثرگرایی در فرهنگ؟

محقق در فصل دوم با عنوان «پیدایش اسلام در اروپا و نقش مهاجران مسلمان»، پرسشی اساسی مطرح می­کند: آیا این اسلام، اسلامی اروپایی است، یا اسلام در اروپا این‌گونه است؟ سپس با بازگویی تاریخ هجرت مسلمانان به اروپا و شکل‌‌گیری گروه­های افراطی در میان مهاجران مسلمان، در جست‌وجوی یافتن پاسخ­هایی برمی­آید و می­نویسد:

«برای ذوب شدن مسلمانان در دو جامعه فرانسوی و انگلیسی، دو برنامه و طرح اجرا شده است: طرح یکسان‌‌سازی که در فرانسه اجرا شده و  طرح فرهنگ­های گوناگون که در انگلیس به اجرا درآمده است».

سپس در توضیح این مطلب می­نویسد:

«طرح نخست به معنای وجوب ذوب مسلمانان در فرهنگ فرانسه است. این طرح از سنت­های دولت «یعقوبیه»[1] به شمار می­رود که بر تک‌‌فرهنگی ملت­ها تأکید دارد؛ زیرا فرهنگ­های گوناگون در یک جامعه، در مقایسه با سنت­های جامعه یعقوبی در فرانسه، تهدیدی برای وحدت امت به شمار می­رود. اما طرح دوم که در انگلیس اجرا شد، حضور فرهنگ­های گوناگون در جامعه انگلیس را مجاز می­داند، تا گوناگونی فرهنگ­ها به غنی‌‌شدن جامعه منجر گردد».

«الزیدی» در این فصل به استراتژی جهادگرایان اروپایی و گرایش­های آنان نیز می­پردازد و در پی یافتن تعریفی از جهادگرایان اروپایی و استراتژی جدید آنان برای حمله به اروپاست. همچنین دلایل پیوستن اسلام‌‌گرایان افراطی به گروه­های تروریستی را نیز بیان می­کند. برخی از این دلایل عبارتند از: آسانی سفر به سوریه و عراق؛ وجود شبکه­های داخلی باتجربه برای پشتیبانی؛ جذابیت دینی ـ تاریخی؛ احساس دشمنی با شیعه؛ نقش مساجد و ائمه جماعت؛ نقش زنان. وی همچنین به بررسی نقش اینترنت در جذب این افراد نیز می­پردازد.

اسلام‌‌هراسی و ابزارهای دیگر 

«الزیدی» در فصل سوم، پیدایش افراط‌‌‌گرایی اسلامی در فرانسه و سرازیر شدن اسلام‌‌گرایان به منطقه غرب آسیا را بررسی می­کند. وی در راستای پیدایش افراط‌‌گرایی اسلامی در فرانسه و دلایل ظهور و بروز گروه­های افراطی به عوامل زیر می­پردازد:

اسلام‌‌هراسی؛ تبعیض نژادی؛ ظلم، به حاشیه رانده شدن؛ عامل اقتصادی؛ رواج بی‌کاری؛ فقدان تفکر و ایدئولوژی و بی‌توجهی به مسائل اصلی؛ نقش آموزش و سبک­های پژوهشی.

وی می‌نویسد:

«شاید وجود رویکردهای بسیاری با هدف جلوگیری از ادغام در جامعه فرانسه، به پیاده‌سازی سیاست اسلام‌‌هراسی و موافقت با تبعیض نژادی منجر شده باشد؛ چراکه برخی از نویسندگان مسلمان عرب، در تحقق عملیات ادغام تأثیری منفی بر جای گذاشته­اند».

نویسنده همچنین مطالعه­ای دقیق درباره اسلام‌‌گرایان افراطی در فرانسه انجام داده و نسل­ها، شخصیت­ها، گروه­ها، جوامع، رفتار، گفتار و ایدئولوژی آنها را بررسی می­کند. او شیوه­های آماده‌‌سازی، جذب، نقش­ها و فعالیت­های جهادگرایان فرانسوی­ در میدان­های نبرد سوریه و عراق را به صورت مفصل بررسی کرده و توضیح می­دهد:

«می­بینیم که بیشتر جهادگرایان فرانسوی­ که در این منطقه می­جنگند، از شناخت عمیق دینی بی­بهره­اند، یا به تازگی به اسلام روی آورده­اند و مسائل عقیدتی را یا از برخی از ائمه جماعت محلی، یا با سفر به بلژیک و هلند، یعنی جایی که شیوخ افراطی سکونت دارند، به دست آورده‌اند. اینترنت نیز در افراط‌‌گرایی عده­ای دیگر نقش مهمی ایفا می­کند؛ زیرا نوجوانان گاهی از طریق شبکه­های اجتماعی و اتاق­های گفت‌وگو جذب می­شوند و گاهی از طریق تماس شخصی با فردی که به این گروه­ها جذب شده و اظهار می­کند که برای جهاد افراط‌‌گرایانه آماده است. محافل سلفی در فرانسه نیز به جذب نیرو می­پردازند».

سیاست­های غیراستاندارد

عنوان فصل چهارم و در واقع فصل پایانی «سیاست­های فرانسه برای مقابله با پدیده جهادگرایان فرانسوی» است. نویسنده در این فصل، سیاست­های فرانسه در برابر جهادگرایان را تجزیه و تحلیل می­کند و سیاست­های ادغام و جلوگیری از تندروی، پی‌گیری فعالیت­های گروه­های تروریستی در شبکه­های اینترنتی و نظارت بر آن، تصویب آیین‌‌‌نامه­های قانونی برای محاکمه جهادگرایان و مقابله با خطرات ناشی از بازگشت اسلام‌‌گرایان افراطی به فرانسه را استراتژی فرانسه برای برخورد با تشکیلات تروریستی و افراط‌‌گرای «داعش» برمی‌شمرد. وی می‌نویسد:

«زمانی که سیاست­های یکپارچه‌‌‌سازی­ فرانسه که از چندین دهه پیش آغاز شده را ارزیابی می­کنیم، درمی­یابیم که این سیاست­ها در سطحی نیست که عرب­ها و به‌ویژه مسلمانان بپذیرند؛ زیرا آنان همواره به درستی این سیاست­ها، تداوم و تحقق موفق آنها در آینده مطمئن نیستند. شاید توجه به این مسئله، در جلوگیری از افراط‌‌گرایی و تندروی مهم و سرنوشت‌‌ساز باشد».

راه‌‌حل، میانه ­روی است

نویسنده در پایان کتاب، چشم‌‌انداز و راه­حل­های پیشنهادی را در قالب فرضیه­هایی ارائه می­دهد. این فرضیه­ها موارد زیر را بررسی می­کند:

راه‌های جلوگیری از خطرات اسلام افراطی در اروپا و به‌ویژه در فرانسه؛ ماهیت ابزارهای مؤثر برای متوقف ساختن رشد فزاینده فعالان افراط­گرا در غرب؛ راه‌های جلوگیری از گسترش و امتداد حرکت آنان به سمت مکان­های بحران‌زا در منطقه غرب آسیا؛ راه‌های کاهش احتمال انجام حملات تروریستی ـ تکفیری توسط افراط‌گرایان.

او در توضیح این فرضیه­ها می­نویسد:

«برای نابودی تروریسم روبه‌‌رشد در جهان و به‌‌ویژه در منطقه غرب آسیا، باید دلایل رشد و پرورش تروریسم بررسی شود و منابع پایداری و صدور آن شناسایی گردد. گذشته از این، جلوگیری از گسترش و افزایش انتشار اسلام‌‌گرایی افراطی و بنیادگرایی ایجاد شده در غرب، وظیفه­ای یک‌‌جانبه نیست؛ بلکه وظیفه­ای انسانی است که باید تمام کشورهای جهان برای انجام آن همکاری کنند. شاید بهترین راه حل برای مقابله با این پدیده، همان گرایش به سمت اسلام میانه‌‌رو باشد. از سوی دیگر باید نسبت به بیدار ساختن جوانان مسلمان دست‌‌به‌‌کار شد تا از افتادن در ورطه افراط­گرایی و تروریسم در امان بمانند؛ همان اتفاقی که برای اسلام‌‌گرایان غربی ازجمله فرانسوی­ها پیش آمد و تفکرات افراطی، آنان را به دام افراط‌‌گرایی افکند؛ سپس به آسانی در نقاط مختلف جهان به‌‌ویژه سوریه و عراق به نبرد برخاستند».

درباره نویسنده

 

«ولید کاصد الزیدی» پژوهشگر عراقی و دکترای فلسفه با گرایش تاریخ سیاسی است. او به تدریس در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم اجتماعی در پاریس مشغول است. برخی از تألیفات وی عبارت است از: سیاست فرانکوفونی در مورد جهان عرب؛ شرق‌‌شناسی و اسلام؛ جستاری در ادبیات گوته؛ سیاست فرهنگی فرانسه؛ بررسی وضعیت لبنان در سال­های 1959ـ 1986.

منبع: پایگاه تخصصی وهابیت پژوهی و جریان های سلفی


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

محصولات

دانلود کتاب اسما وصفات
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
داعش تاریخ و افکار
داعش تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
معارف کلامی شیعه
معارف کلامی شیعه
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تشیع
آشنایی با فرق تشیع
سلفیه از گذشته تا حال
سلفیه از گذشته تا حال
مجموعه مقالات فرق تسنن
مجموعه مقالات فرق تسنن
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
درآمدی بر فرق تشیع
درآمدی بر فرق تشیع
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
تاریخ الفکر السلفیه
تاریخ الفکر السلفیه
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
کلینیک فرقه درمانی
کلینیک فرقه درمانی
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
جریان سلفی زیدی
جریان سلفی زیدی
دیوبندیه
دیوبندیه
سلفیه جهادی
سلفیه جهادی
اخوان المسلمین
اخوان المسلمین
تاریخ تفکر سلفی گری
تاریخ تفکر سلفی گری
وهابیت تاریخ و افکار
وهابیت تاریخ و افکار
جماعه التبلیغ
جماعه التبلیغ
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8