محمدسعید بهمن پور

چکیده: آقای بهمن‏پور در پاسخ خود به آقای سروش، بر این موضوع تأکید می‏کند که، تعارض افکنی میان تشیع و مردم‏سالاری نه به سود آن است و نه درمانی برای این. ولایت در اندیشه شیعی، به معنایی نیست که، با خاتمیت در تعارض باشد؛ بلکه امامان شیعه، مفسران و شارحان همان وحی‏ای هستند که بر پیامبر نازل شد. اعتقاد به مهدویت نیز با خاتمیت منافاتی ندارد مگر آن‏که تفسیری نامناسب از آن ارائه شود.

اینترنت 2، مرداد 84
جناب آقای دکتر سروش! سخنرانی جنابعالی، پیرامون «رابطه مردم سالاری و تشیع» که در آن کوشیده‏اید این دو را با هم غیر قابل جمع جلوه دهید؛ موجب تأثر و در عین حال شگفتی گردید، چرا که نه خدمتی به مردم سالاری بود، نه حقیقتی درباره تشیع را بازگو نمود، و نه گره‏ای از کار سیاست در ایران گشود. بی‏تردید شما که به خوبی به روند و قانون و قضایای تحولات فکری و دینی و اجتماعی واقفید؛ انتظار ندارید که ملت ایران، به خاطر سخنان شما یا برای استقرار دموکراسی و یا هر چیزی نظیر آن دست از تشیع بردارد؛ ناگزیر می‏خواهید با این سخنان به آنان بگویید، که چون شیعه هستید، باید فکر مردم سالاری را از سر بیرون کنید، که آن آرمان با این اعتقاد، سامان نمی‏گیرد و آن متاع مغبوط، اگر هم برای دیگر مسلمانان میسر شود، برای شیعیان دست نمی‏دهد؛ و اگر هم در جایی نوعی از مردم سالاری برای مسلمین دست داده است به یمن پیروی از ابوحنیفه و ابن خلدون و اقبال لاهوری بوده است! پس دست فرو کشید و بیهوده نکوشید که این متاع از آن دیگران است و نه برای شما. در باب خاتمیت پیامبر و ولایت ائمه و تعارض آنان با یکدیگر، سخنانی گفته‏اید که، این مقال مختصر را گنجایش بحث از آن نیست و در کتب کلامی و حدیثی به تفصیل، مورد سنجش و مداقه گرفته است. از نظر این منابع، ولایت ائمه هیچ تعارضی با خاتمیت پیامبر ندارد و امامان شیعه تشریع نمی‏کنند بلکه تفسیر و تبیین می‏کنند. اما عجیب این است که؛ جنابعالی معتقد به «بسط تجربه نبوی» هستید؛ چگونه این‏قدر سنگ خاتمیت را به سینه می‏زنید و ولایت را که حتی برای امثال مولای رومی قائلید اینک در پیامبر اکرم منحصر فرموده‏اید؟ آقای سروش! آیا برای کوبیدن اندیشه ولایت فقیه، این‏قدر مئسونه لازم است، که آن را جز با نفی ولایت و معصومیت امامان شیعه، نمی‏توان محکوم کرد، و به راستی اگر ولایت فقیه تا این حد در عمق اعتقادات تشیع ریشه و دامنه دارد، آیا می‏توان در ایران شیعه مذهب حکومتی دینی ورای آن را ترسیم نمود؟ اما از همه حیرت آورتر، سخنان جنابعالی در باب اعتقاد به مهدویت و تعارض آن، با مصلحت عامه و مردم سالاری است. البته شما مستحضرید که، اعتقاد به مهدویت منحصر به شیعیان نیست و اکثریت اهل سنت نیز به آن معتقدند و اشخاصی چون ابن‏خلدون که احادیث آن را مخدوش می‏دانند در اقلیت‏اند، هر چند در میان اهل‏سنت نیز، کسی به قضاوت‏های حدیثی ابن‏خلدون اعتنا نمی‏کند. به گمانم برای نشان دادن عمق بیزاری‏تان از نظام موجود در ایران، تشبیه آن به حکومت اسرائیل، به خوبی کفایت می‏کرد و دیگر لازم نبود برای این منظور ریشه‏ای‏ترین اعتقاد شیعیان را، غیر قابل جمع با مردم سالاری بینگارید، و اعتقاد به وجود مهدی علیه‏السلام را که یک واقعیت است؛ با یک حکم ارزشی که مطلوبیت دموکراسی است منافی بدانید. لابد می‏دانید که به‏رغم فلسفه انتظار یهودی که به آن اشاره فرموده‏اید؛ اسرائیل تنها کشوری است که در غرب به عنوان نمونه دموکراسی در خاورمیانه از آن نام می‏برند. گذشته از این فرموده‏اید که حکومت ایران به جای آن‏که به مصلحت عامه بیندیشد؛ خود را «زمینه ساز برای یک موجود تاریخی» می‏داند. مایلم یکی از سیاست‏های حکومت ایران را نام ببرید که، برای زمینه سازی حکومت مهدی علیه‏السلام وضع و طرح شده باشد و نه برای مصلحت دینی یا دنیایی عامه. اگر این مفاهیم حقیقت و واقعیت داشته باشند، می‏طلبد مردم سالاری را که حتی به اذعان خود شما تنها یک روش است و نه یک ارزش، با آن منطبق نمود و نه برعکس.
اشاره
1. آقای بهمن‏پور در نقد خود، به نکاتی درست اشاره کردند. از جمله این‏که شأن مفسر بودن امامان شیعه، غیر از شأن تشریع است. در واقع اگر بخواهیم این موضوع را کمی فنی‏تر بیان کنیم باید از چهارنوع ولایت نام برد: 1. ولایت تکوینی؛ 2. ولایت تشریعی؛ 3. ولایت تفسیری و 4. ولایت اجتماعی. از این چهار نوع، تنها ولایت تشریعی است که اختصاص به خدا و پیامبر دارد و بقیه انواع میان پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و امامان معصوم علیه‏السلام مشترک است. چنان‏که ولایت اجتماعی میان آنان و فقیهان غیر معصوم نیز، مشترک است. مشکل اصلی آقای سروش، عدم تفکیک میان این چهار نوع ولایت است.(1)
2. نکته‏ای که آقای بهمن پور در باب اعتقاد به مهدویت و اشتراک آن میان شیعه و سنتی گفته، کاملاً درست است. اختلاف میان شیعه و سنی در اصل اعتقاد به مهدویت نیست؛ بلکه در قائمیت است. یعنی شیعیان معتقدند که، اکنون امام قائم به امر زنده، ولی غایب‏اند؛ ولی سنّیان معتقدند که، مهدی موعود بعدها متولد خواهد شد. در هر حال از این جهت که، اگر اندیشه مهدویت با خاتمیت در تعارض باشد، این موضوع میان شیعه و سنی مشترک است.
______________________________
1. برای مطالعه بیشتر در این زمینه رک. هادی صادقی، درآمدی بر کلام جدید، قم: کتاب طه و نشر معارف، 1383، صص 362ـ372


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

شبکه های اجتماعی

محصولات

دانلود کتاب اسما وصفات
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
داعش تاریخ و افکار
داعش تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
معارف کلامی شیعه
معارف کلامی شیعه
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تشیع
آشنایی با فرق تشیع
سلفیه از گذشته تا حال
سلفیه از گذشته تا حال
مجموعه مقالات فرق تسنن
مجموعه مقالات فرق تسنن
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
درآمدی بر فرق تشیع
درآمدی بر فرق تشیع
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
تاریخ الفکر السلفیه
تاریخ الفکر السلفیه
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
کلینیک فرقه درمانی
کلینیک فرقه درمانی
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
جریان سلفی زیدی
جریان سلفی زیدی
دیوبندیه
دیوبندیه
سلفیه جهادی
سلفیه جهادی
اخوان المسلمین
اخوان المسلمین
تاریخ تفکر سلفی گری
تاریخ تفکر سلفی گری
وهابیت تاریخ و افکار
وهابیت تاریخ و افکار
جماعه التبلیغ
جماعه التبلیغ
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8