امت واحده قرآنی در اندیشه آیت الله مصباح یزدی(ره)
آیت الله مصباح یزدی: وحدت شیعه و سنی به معنای یکی شدن نیست وحذف اختلافات نیست/اتحاد شیعه و سنی با حفظ اعتقادات محقق می شود
مدیریت سایت مسلمنا ضمن تسلیت فقدان فیلسوف متفکر آیت الله مصباح یزدی(ره)به بازخوانی برخی از آرا ایشان در مورد وحدت شیعه واهل تسنن می پردازد.
وحدت شیعه و سنی یعنی مکتب تشیع با حفظ عقاید خود طی همافزایی با اهل تسنن در راستای نشر اسلام و ایستادگی مقابل دشمن مشترک گام بردارند و این اتحاد به معنای یکی شدن گرایش دو طرف نیست.
وحدت مذاهب شیعه و سنی در جامعه اسلامی در کشور ایران ضروری است.
منظور واژه «وحدت» در اصطلاح علوم گوناگون معانی متعددی دارد و باید دقت و توجه کافی داشت تا مبادا این تعدد معانی، در تبیین اتحاد شیعه و سنی و همچنین تقویت وحدت میان حوزه و دانشگاه موجب بروز سوء تفاهم شود.
آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه در مفهوم عرفی و سیاسی، مفهوم وحدت منشأ قضاوتها و موضعگیریهای متفاوت میشود: اختلاف کاربرد واژه وحدت حتی گاهی موجب بروز اختلاف میان بزرگان اهل تشیع و تسنن شده و منجر به تکفیر برخی از آنان میشود.
صرف نظر از اصطلاحاتی که واژه «وحدت» در علوم گوناگون دارد، حتی کاربردی که مسلمانان نیز برای این واژه در مباحث مختلف مطرح میکنند منشأ موضعگیریهای گوناگون است.
منظور از وحدت شیعه و سنی، وحدت تاکتیکی است، یعنی شیعه و سنی با هم متحد باشند و با همکاری یکدیگر در برابر دشمن مشترک ایستادگی کنند.
آیت الله مصباح یزدی معتقدبود که یکی دیگر از تعاریف وحدت شیعه و سنی این است که با یکدیگر چنان برخورد کنند که مصداق وحدت میان آنان صادق باشد و بروز وحدت، کاری اختیاری است که میان انسانها و در بعد احتماعی حیات آنان صورت میگیرد.
رسیدن به وحدت نیازمند تلاش و ابزار گوناگونی است گرچه راههای مشترکی نیز برای رسیدن به این هدف نیز باید پیموده شود.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مورد وحدت می گفت از همان نخستین بار که امام خمینی بحث اتحاد شیعه و سنی را مطرح کردند، عدهای گمان کردند که این یعنی همگی یک دین، یک مذهب و گرایش داشته باشند، در حالیکه اینگونه تفکرات اشتباه است، وحدت شیعه و سنی یعنی مکتب تشیع با حفظ عقاید و ارزشهای خود و اهل تسنن نیز با عقاید خود، طی همافزایی با یکدیگر در راستای نشر اسلام و ایستادگی در مقابل دشمن مشترک تلاش کنند.
عدهای با اهداف پلید و عدهای نیز از روی جهل، اعلام میکنند که وحدت شیعه و سنی یعنی طرفین باید برای اتحاد با یکدیگر از برخی از تقیدات، عقاید و مباحث مورد قبول خود چشمپوشی کرده و آنها را کنار بگذارند تا اتحاد حاصل شود، در حالیکه مراد از اتحاد شیعه و سنی این نیست و شیعیان هرگز سنی نمیشوند.
آیتالله مصباح یزدی اینگونه میاندیشید که پیرو این نظرات اشتباه، عدهای نیز میگفتند به دلیل اینکه همیشه اقلیت باید به رنگ اکثریت در آید، یعنی اقلیت باید از اکثریت پیروی کند نه اکثریت از اقلیت و چون که تعداد پیروان اهل تسنن بیشتر از پیروان مکتب تشیع است، شیعیان باید اعتقادات خود را کنار بگذارند تا اتحاد میان اهل تسنن و اهل تشیع حاصل شود، در حالیکه این نظریه به طور کامل نامعقول و بیاساس است.
هیچ کس با این مسئله موافق نیست که شیعیان زمینههای اختلاف خود با اهل تسنن را فراموش کرده و اعتقادات خود را کنار بگذارند، امام خمینی(ره) نیز چنین نظری نداشت چرا که هیچ انسان عاقلی نمیتواند این را توجیه کند؛ هدف از اتحاد اهل تشیع و تسنن همکاری با یکدیگر ضمن حفظ اعتقادات است.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به آیات متعدد قرآن که پیروان ادیان الهی را به حفظ وحدت میان خود سفارش کرده است، می گفت: پرهیز از اختلاف، مذمت افرادی که ایجاد اختلاف میان مسلمانان را پایهگذاری میکنند و دلایل اختلافافکنی عدهای از مغرضان بین پیروان اسلام از جمله مواردی هستند که در مبحث اتحاد در قرآن مطرح شده است.
وی با بیان اینکه خداوند در یکی از آیات قرآن کریم میفرماید «اختلاف در دین پیدا نشد مگر برای آنان که به آنها علم داده شد، آنها از روی سرکشی، تعمدا و به ناحق اختلاف ایجاد کردند»، اذعان کرد: به بیان قرآن دلیل اختلافاتی که ایجاد شده است، اهداف مغرضانه برخی از افرادی بوده که به آنها علم داده شده بوده است.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همواره سفارش میکرد: اختلاف و چندگانگی در اسلام مذموم است.
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان