بررسی «آیه حاکمیت» از دیدگاه سلف و خلف وتروریست های مسلح تکفیری
بررسی «آیه حاکمیت» از دیدگاه سلف و خلف وتروریست های مسلح تکفیری
« ریشه تفکر تکفیر که با استناد به آیه حاکمیت [« وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ »]، حکم به تکفیر حاکم اسلامی – امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام – و حامیان ایشان کردند به صدراسلام بر می گردد؛ خوارج صدر اسلام، بعد از ماجرای تحمیلی قبول حکمیت توسط امام علی علیه السلام در جنگ « صِفِّین »، با استناد به آیه حاکمیت، حکم به تکفیرحاکم اسلامی و مسلمانانِ حامیِ ایشان کرده و جنگ « نهروان » را به راه انداختند. متأسفانه این تفکر تکفیر همچنان در طول تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، در جامعه اسلامی وجود داشته و به بهانه های واهی، حکم به تکفیرمسلمانان می کرده اند؛ به عنوان مثال می توان به افرادی مانند: حسن بن خَلَف بربهاری (م 329ق) و هبة الله لالکائی (م 418 ق) و ابن تیمیه حرّانی (م728ق) و محمد بن عبدالوهاب (م 1216ق ) و عبد القادر بن عبد العزيز [معروف به سید امام شریف ] و محمد عبدالسلام فرج و حمود بن عبدالله بن عقلاء و ابومحمد المَقدِسی اشاره کرد؛ تروریست های مسلح تکفیری در تفسیر آیه مبارکه حاکمیت، دو ادعای بزرگ دارند که با نظر صحابه و تابعین و تابعِ تابعین و علماء و مفسران بزرگ اهل سنت وعلمای طراز اول سلفیت درتضاد است؛ اول اینکه، کفرِ مطرح شده در آیه حاکمیت « فاولئک هم الکافرون»، کفر اکبر بوده و موجب خروج مرتکب آن از اسلام می گردد. دوم اینکه، به طور مطلق، ترک کردن حکم الله تعالی، موجب کفر آن شخص می شود.
در نقد دیدگاه تروریست های تکفیری مسلح می توان گفت: علماء و مُفسِّرین اهل سنت و شیعه اجماع و اتفاق نظر دارند بر « کفر » کسی که حکم آشکار و قطعی و ثابت شده به نصّ قطعی را انکار کند ولکن در « کفر » کسی که بما انزل الله تعالی حکم نکند یا حکم به غیر ما انزل الله تعالی کند، اختلاف نظر دارند. اکثریت علماء و مفسِّرین اهل سنت ومفسِّرین شیعه امامیه و سلفیه قائل به این هستند که اولاً: آیه حاکمیت، در شأن اهل کتاب نازل شده است ولی شامل همه مسلمانان و غیر مسلمانان نیز می شود. ثانیاً: کسانی که عالم به احکام الله تعالی باشند و منکر حقانیت آنها باشند و به قصد اهانت و استخفاف احکام الله تعالی، حکم به غیر ما انزل الله تعالی کنند، کافرهستند. ثالثاً : کسانی که جاهل به احکام الله باشند و یا قصد اهانت به احکام الله را نداشته باشند و معتقد و مُقِرِّ به حقانیت احکام الله تعالی باشند ولی به جهت پیروی از هوای نفس با احکام الله مخالفت کنند، کافر نیستند، بلکه فاسق و گناهکار هستند » .
نکته 1:
متن بالا چکیده محتوای کتاب « آیه حاکمیت از دیدگاه سَلَف و خَلَف و تروریست های مسلح تکفیری » است که پایان نامه سطح سه ( کارشناسی ارشد ) اینجانب احمدعلی رضائی اسدآبادی است که استاد راهنمای بنده، جناب آقای دکتر مهدی فرمانیان دامت برکاته بوده اند
نکته 2:
استاد داور استاد رضانژاد بودند که از این تحقیق به عنوان یک تحقیق بایسته و خیلی خوب و به عنوان یک پایان نامه ای که اصول تحقیق در آن رعایت شده است، بیان کردند.