بررسی «آیه حاکمیت» از دیدگاه سلف و خلف وتروریست های مسلح تکفیری

 « ریشه تفکر تکفیر که با استناد به آیه حاکمیت [« وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ »]، حکم به تکفیر حاکم اسلامی – امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام – و حامیان ایشان کردند به صدراسلام بر می گردد؛ خوارج صدر اسلام، بعد از ماجرای تحمیلی قبول حکمیت توسط امام علی علیه السلام در جنگ « صِفِّین »، با استناد به آیه حاکمیت، حکم به تکفیرحاکم اسلامی و مسلمانانِ حامیِ ایشان کرده و جنگ « نهروان » را به راه انداختند. متأسفانه این تفکر تکفیر همچنان در طول تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، در جامعه اسلامی وجود داشته و به بهانه های واهی، حکم به تکفیرمسلمانان می کرده اند؛ به عنوان مثال می توان به افرادی مانند: حسن بن خَلَف بربهاری (م 329ق) و هبة الله لالکائی (م 418 ق) و ابن تیمیه حرّانی (م728ق) و محمد بن عبدالوهاب (م 1216ق ) و عبد القادر بن عبد العزيز [معروف به سید امام شریف ] و محمد عبدالسلام فرج و حمود بن عبدالله بن عقلاء و ابومحمد المَقدِسی اشاره کرد؛ تروریست های مسلح تکفیری در تفسیر آیه مبارکه حاکمیت، دو ادعای بزرگ دارند که با نظر صحابه و تابعین و تابعِ تابعین و علماء و مفسران بزرگ اهل سنت وعلمای طراز اول سلفیت درتضاد است؛ اول اینکه، کفرِ مطرح شده در آیه حاکمیت « فاولئک هم الکافرون»، کفر اکبر بوده و موجب خروج مرتکب آن از اسلام می گردد. دوم اینکه، به طور مطلق، ترک کردن حکم الله تعالی، موجب کفر آن شخص می شود.
در نقد دیدگاه تروریست های تکفیری مسلح می توان گفت: علماء و مُفسِّرین اهل سنت و شیعه اجماع و اتفاق نظر دارند بر « کفر » کسی که حکم آشکار و قطعی و ثابت شده به نصّ قطعی را انکار کند ولکن در « کفر » کسی که بما انزل الله تعالی حکم نکند یا حکم به غیر ما انزل الله تعالی کند، اختلاف نظر دارند. اکثریت علماء و مفسِّرین اهل سنت ومفسِّرین شیعه امامیه و سلفیه قائل به این هستند که اولاً: آیه حاکمیت، در شأن اهل کتاب نازل شده است ولی شامل همه مسلمانان و غیر مسلمانان نیز می شود. ثانیاً: کسانی که عالم به احکام الله تعالی باشند و منکر حقانیت آنها باشند و به قصد اهانت و استخفاف احکام الله تعالی، حکم به غیر ما انزل الله تعالی کنند، کافرهستند. ثالثاً : کسانی که جاهل به احکام الله باشند و یا قصد اهانت به احکام الله را نداشته باشند و معتقد و مُقِرِّ به حقانیت احکام الله تعالی باشند ولی به جهت پیروی از هوای نفس با احکام الله مخالفت کنند، کافر نیستند، بلکه فاسق و گناهکار هستند » .

نکته 1:

متن بالا  چکیده  محتوای کتاب  « آیه حاکمیت از دیدگاه سَلَف و خَلَف و تروریست های مسلح تکفیری »  است که پایان نامه سطح  سه ( کارشناسی ارشد )  اینجانب احمدعلی رضائی اسدآبادی است که استاد راهنمای بنده، جناب آقای دکتر مهدی فرمانیان دامت برکاته بوده اند

نکته 2:

استاد داور استاد رضانژاد بودند که از این تحقیق به عنوان یک تحقیق بایسته و خیلی خوب و به عنوان یک پایان نامه ای که اصول تحقیق در آن رعایت شده است، بیان کردند.

نظرات (0) کلیک ها: 126


🔹 تصویر اِستِفان شُوارتز، شهروند آمریکایی که به حرفه خبرنگاری و ژورنالیستی برای نشریات معتبر آمریکا مشغول بود.

🔹وی پس از تحقیق بی طرفانه درمورد اسلام،‌ تغییر کیش داد و رسماً مسلمان شد.
شوارتز به بررسی دو جریان متفاوت "اسلام وهابی" و "اسلام صوفی" پرداخت و در همین راستا کتاب خواندنی "دو چهره از اسلام: اسلام وهابی و اسلام صوفی" را نوشت.
🔹نهایتاً او طرفدار تصوف شد و در کتاب خود به نقد وهابیت پرداخت و نشان داد که چگونه پول های آل سعود باعث چرخش نظر دولتمردان آمریکا نسبت به واقعه ۱۱ سپتامبر شده است.
🔹شوان در این کتاب نشان می دهد بسیاری از مراکز راهبردی آمریکا که در زمینه خاورمیانه کار می کنند،‌ با پول های عربستان به گزارش هایی مبادرت می ورزند که عربستان می پسندد. این کتاب به فارسی ترجمه شده است اما مترجم آنرا «دو چهره از اسلام، اسلام وهابی و اسلام شیعی» نام نهاده است.

⚡️مطالعه این کتاب را به پژوهشگران حوزه روابط عربستان و آمریکا توصیه می کنیم.

🔹آویزها، انگشترها، پیکسل ها، ذوالفقار، نبات و نمادهای عکس وی پس از تشرف به اسلام از نکات جالب در عکس فوق هستند.

⏺ ان شا اللّه در پیام های بعدی به معرفی کتاب وی خواهیم پرداخت.

✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL

نظرات (0) کلیک ها: 140

معرفی کتاب: چالش های فراروی متکلمان امامیه با تاکید برمسئله تقریب مذاهب

کتاب «بررسی تاریخی چالش های فراروی متکلمان امامیه با تاکید برمسئله تقریب مذاهب در قرون پنجم تا هفتم؛ نوشته محمدعلی چلونگر، پروین اصغری وعلی اکبر عباسی؛ انتشارات پژوهشگاه حوزه ودانشگاه؛ طبع زمستان 99» از جمله پژوهش های استاندارد و روشمند است که در حوزه میان رشته ای تاریخ – کلام سامان یافته واز سویی دیگر، ناظر به چالش عملیاتی تقریب میان مذاهب است و از این جهت گوی سبقت را در این زمینه پژوهشی از آن خود نموده است.

پژوهشگران ارجمند این کتاب ضمن رصد آموزه های متقن کلامی در بستر پرتنش تاریخی، برآنند تا راهکارهای عملی متکلمان امامیه را در آن دوران تصویر سازی کنند.
این اثر در نمایاندن جلوه ای از داد و ستد تاریخ و کلام در فضای اجتماعی کم نظیر است و به خوبی نشان داده است که متکلمان سده های میانی، بر خلاف سلف خود که تئوری ها و مباحث کلامی را از فضای ملتهب جامعه اخذ می کردند، به صورت هوشمندانه بر تحولات فرقه ای و نزاع های عقیدتی و اوضاع فرهنگی و سیاسی دوران خود چیره می شدند و مسیر تئوری های کلامی را با تنش های تاریخی پیوند نمی زدند.

این کتاب ارشمند، در راستا وناظر به تحقیقات جوئل کرمر، مادلونگ، فان اس ومونتگمری وات است که در دو حوزه تقریب و واکنش های کلامی حاوی نکات جدیدی است که مستشرقین نامبرده در  این حوزه تخصصی ورودی نداشته اند ومحققین  بومی و وطنی پیش قراول در این زمینه علمی وتخصصی بوده اند.

پژوهشگران این اثر با تحدید موضوع در بازه سده های میانی وتحولات تاریخی میانه آل بویه وایلخانان وفضای تساهل وتسامح آن دوران وایجاد فضای ملتهب توسط ترکان سلجوقی وغزنوی پرداخته و با تمرکز مکانی وگزینش سرزمینهای شرقی جهان اسلام وبغداد به بررسی عملکرد متکلمان شیعه امامی در مواجه با تقریب مذاهب در مراکز کلامی ری، کاشان، قم، نجف،حله و بغداد در بین النهرین وماورالنهر پرداخته اند.

از این رو بررسی کارنامه متکلمان امامیه در این جغرافیا نشانگر تغییر وتحولات فرهنگی وتاثیر آن بر فضای کلامی وتاثیر جغرافیای فکری سیاسی برعملکرد آنها داشته است.ترسیم نمودهایی از تقابل دوجریان فکری عقل گرایی ونقل گرایی، چالش های علمی دارالعلم های شیعه و مسأله غلو و تندروی قرامطه و اسماعیلیه زمینه های همسان سازی شرایط آن دوران با سایر ادوار زمانی و ارایه راهکارهای مقتضی را دو چندان نموده است

*مدیریت محترم و سردبیری سایت وکانال تلگرامی مسلمنا ضمن تشکر از تلاشها ودقت های مولفین محترم وتقدیر از انتشارات پژوهشگاه حوزه ودانشگاه مطالعه این کتاب را به نخبگان وعلاقمندان به مباحث کلامی و تاریخی و فعالان عرصه تقریب توصیه می­ نمایند.

نظرات (0) کلیک ها: 160


 معرفی کتاب:

"اسلام گرایی؛ سومین جنبش مقاومت رادیکال"

خواندن کتابی درباره پديده «اسلام‌گرايی» از «ارنست نولته» آلمانی بسیار جذّاب است و او در این کتاب می‌کوشد تا نگاهش به تحوّلات، فراتر از تنها گزارش کردن یک واقعه باشد.

 ارنست با ارائه تاريخچه‌ای از امپراتوری عثمانی و پس از آن چالش بزرگ "صهيونيسم" برای جهان اسلام، وارد اصلی‌ترين بحث خود يعنی پيدايش «اسلام‌گرايی» شده و با پرداختن به جنبش «اِخوان‌المُسلمين» در دو کشور مصر و سوريه، شکل‌گيری حزب بَعث با آميزه‌ای از تعاليم اسلام سنی و علوی و آيين مسيحيت، به جنبش آزادی‌بخش فلسطين و سپس به انقلاب اسلامی ايران می‌پردازد.

نویسنده در گزارش انقلاب مردم ايران که البته فقط کمتر از پنجاه صفحه از کتاب چهارصد صفحه‌ای خود را به آن اختصاص داده، تنها به نقش متفاوت دو شخصيت، يعنی "امام خمينی و دکتر شريعتی" اشاره می‌کند و جزئياتی از ديدگاه‌های اين دو را در معرض داوری خواننده قرار می‌دهد و همان طور که گفته شد، در نقل حوادث اين نهضت از يادآوری موارد مشابه آن در تاريخ جنبش‌های جهانی غفلت نمی‌ورزد.

 وی در نگرش خود به دین اسلام چنين اظهار می‌کند که «در زمان حال، در ميان همه اديان جهانی، اسلام دينی است که بيشترين میزان موفقيت را در تبليغ خود دارد و در عين حال، دين و نوعی طرز زندگی است که وابستگان آن به کمترين ميزان جذب ساير اديان می‌شوند»
وی دليل اين مسئله را چنين می‌داند که «اسلام ساده‌ترين دين جهان است؛ دينی که ايمان به امور رمزی چون حلول خدا در انسان (عيسی) را از پيروانش طلب نمی‌کند، و همين طور مانند آيين هندو نيست که اين جهان تجربی را سرتاسر ظاهر بداند».

او در تحليل شخصیت سيد قُطب و جنبش اخوان المسلمین می‌گويد:«گروهی کوچک می‌خواهند با مُدعايی که بر نگرش خاصی استوار است، جهان فاسدشده را به طور ريشه‌ای و برای آينده بشریت شفا دهند و حتی حاکميت خودی را نيز از طريق افراط مقطعی از ميان بردارند تا در نهايت بشريت از وضعيت فاسد بندگی پرمنازعه انسان‌ها در برابر ديگر انسان‌ها به وضعيت صلح بزرگ «حکومت الهی» يا وضعيت حاکميت بی‌منازعه شريعت، هدايت (يا بازگردانده) شود.

 به گفته او «می‌توان شريعتی را بازترين، چندوجهی‌ترين و در عين حال پرتناقض‌ترين روشنفکر اسلامی از ميان روشنفکرانی پنداشت که در تاريخچه منتهی به انقلاب اسلامی آيت‌اللّه خمينی نقشی ايفا کردند».

از نظر نویسنده «التهابات انقلابی در ايران به نحوی تنگاتنگ با واقعيت بزرگ ديگری پيوند خورده بود که مشابه آن تنها در زمان انقلاب‌های فرانسه و روسيه وجود داشت و در انقلاب‌های ايتاليا و آلمان نيز چنين پيوندی برقرار نبود: جنگ!»

«اگر بخواهيم در قرن بيستم يک هجوم را نام ببريم، همين حمله عراق به ايران بود.. اما اميد به پيروزی در جنگی برق‌آسا برای صدام بسيار زودتر از آن چيزی رنگ باخت که برای هيتلر در اواخر پاييز 1941 رنگ باخته بود».

 وی با همه تأکيدی که در نقش اسلام‌گرايی در تحولات اين سوی و آن سوی جهان معاصر دارد با اين سخن، شگفتی خود را از تحولی بدون حضور اسلام‌گرايی اظهار می‌‌دارد که «اسلام در مهم‌ترين رخداد اين دوران از تاريخ جهان، يعنی تضعيف و سپس فروپاشی اتحاد شوروی، سهم در خوری نداشت؛ زيرا اميد برخی انديشمندان مبنی بر اين که زوال اتحاد شوروی از مناطق اسلامی آسيای مرکزی آغاز خواهد شد تحقق نيافت، بلکه در کشورهای اقماری و مناطق مسيحی در غرب ، به خصوص در بالکان و لهستان، بود که گرايش‌های آزادی‌بخش نيرومندی ظهور کرد».

✔️منبع: کانال تلگرامی پریشان خوانی با تصرفات متعدد سردبیرمسلمننا


🌐 کانال تلگرامی و سایت علمی-تخصصی مُسلِمنا

✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair

✔️ ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL

نظرات (0) کلیک ها: 139

معرفی کتاب

در این پژوهش مصادیق و مفاهیم مختلف از اندیشه موعودگرایی و اندیشه منجی موعود در ادیان مختلف اسلام، مسیحیت، یهودیت، زردتشت، بودایی و فرقه های اهل سنت، شیعه و عرفان و حکومت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقالاتی در این زمینه نگاشته شده است.

در این مقالات نگارندگان به دنبال پاسخ به این سؤال اساسی هستند که آیا همه مصادیق اندیشه منجی موعود در ادیان و ملل مختلف جهان همسو با آرمان های موعودگرایانه اسلام و تشیع ارزیابی می شود و یا اینکه همه موعود باوری ها در ادیان مختلف به یک گونه
اند؟
آیا می شود موعود همه ادیان را مهدی موعود مورد قبول و اعتقاد تشیع دانست؟

در این راستا مقالات متعددی در مورد گونه شناسی اندیشه منجی موعود در آیین های زرتشتی، هندو، بودا، ادیان چینی، یهودیت، مسیحیت، سنت نبوی، اسلام، مذاهب اهل سنت، تشیع، عرفان و تصرف اسلامی ارایه شده در هر یک از این مقالات مفاهیم و مصادیق مختلف منجی موعود و مهدویت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دیدگاه های ارباب مختلف مذاهب و ادیان در این زمینه منعکس گردیده است که حاصل دیدگاه های متفاوت ادیان مختلف در مسأله موعود باوری در مباحث ذیل خلاصه میشود:

از مجموعه این دیدگاه ها اندیشه ای جهانی از مسأله موعود باوری استخراج می شود به این معنا که در دین و آئینی به نحوی به ظهور منجی جهانی باور داشته است.
اندیشه موعود باوری در ادیان مختلف مبتنی بر اندیشه نجات است و اندک ادیان و مذاهبی را می توان یافت که نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده باشند و با اندک ملاحظاتی درباره برخی از دیدگاه های مطرح شده در کتاب می توان چنین نتیجه گرفت که در دین و فرهنگ همه مردم جهان خمیرمایه اندیشه نجات وجود دارد و این مسأله گوشه ای از فرهنگ و زندگی آن ها را تشکیل می دهد.

در این اثر مصادیق و مفاهیم مختلف از اندیشه موعودگرایی و اندیشه منجی موعود در ادیان مختلف اسلام، مسیحیت، یهودیت، زردتشت، بودایی و فرقه‏های اهل سنت، شیعه و عرفان و حکومت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مقالاتی در این زمینه نگاشته شده است. در این مقالات نگارندگان به دنبال پاسخ به این سؤال اساسی هستند که آیا همه مصادیق اندیشه منجی موعود در ادیان و ملل مختلف جهان همسو با آرمانهای‏های موعودگرایانه اسلام و تشیع ارزیابی می‏‏شود و یا این‏که همه موعود باوری‏ها در ادیان مختلف به یک گونه‏اند؟ آیا می‏‏شود موعود همه ادیان را مهدی موعود مورد قبول و اعتقاد تشیع دانست؟ در این راستا مقالات متعددی در مورد گونه‏شناسی اندیشه منجی موعود در آیین‏های زرتشتی، هندو، بودا، ادیان چینی، یهودیت، مسیحیت، سنت نبوی، اسلام، مذاهب اهل سنت، تشیع، عرفان و تصرف اسلامی ارایه شده در هر یک از این مقالات مفاهیم و مصادیق مختلف منجی موعود و مهدویت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دیدگاه‏های ارباب مختلف مذاهب و ادیان در این زمینه منعکس گردیده است که حاصل دیدگاه‏های متفاوت ادیان مختلف در مسأله موعود باوری در مباحث ذیل خلاصه می‏‏شود: از مجموعه این دیدگاه‏ها اندیشه‏ای جهانی از مسأله موعود باوری استخراج می‏‏شود به این معنا که در دین و آئینی به نحوی به ظهور منجی جهانی باور داشته است. اندیشه موعود باوری در ادیان مختلف مبتنی بر اندیشه نجات است و اندک ادیان و مذاهبی را می‏‏توان یافت که نسبت به این موضوع بی‏تفاوت بوده باشند و با اندک ملاحظاتی درباره برخی از دیدگاه‏های مطرح شده در کتاب می‏‏توان چنین نتیجه گرفت که در دین و فرهنگ همه مردم جهان خمیرمایه اندیشه نجات وجود دارد و این مسأله گوشه‏ای از فرهنگ و زندگی آنها را تشکیل می‏‏دهد. نتیجه دیگری که از مقالات ارایه شده در زمینه اندیشه منجی موعود می‏‏توان گرفت آن است که موعود باوری، اندیشه‏ای ماهیتا واحد و یا اندیشه‏هایی اساساً متباین می‏‏باشد و نقاط مشترک و متمایز فراوانی را می‏‏توان در اندیشه‏های مختلف در این زمینه استخراج کرد و این حقیقت را بیان کرد که موعود باوری در همه موارد راویان و مذاهب مختلف به صورت واحدی نبوده و انواعی دارد و اگرچه به نظر می‏‏رسد تفاوت‏های موعود باوری در ادیان کاملا مهم و انکارناپذیر است، اما شاید در پرتو تبیین همین وجوه متمایز و نقاط تفاوت موعود باوری‏ها و با قدری تأمل و تعمق در سطح و مستوای این تمایزات، این حقیقت آشکار گردد که این نقاط متمایز در موعود باوری چندان جوهری و اساسی نیستند. به عبارت دیگر نقاط مشترک میان مصادیق مختلف اندیشه منجی موعود در ادیان از اهمیت جوهری‏تری نسبت به وجوه تمایز میان آنها برخوردار است. در میان مصادیق و مفاهیم مختلف ارایه شده در مورد اندیشه موعود باوری دخالت خداوند متعال در زمین و سرنوشت بشر و آینده جهان و ختم به خیر شدن اوضاع آن کاملاً محسوس است و تقریبا همه ادیان و مذاهبی که به وجود یک منجی موعود جهانی باور دارند آینده‏ای روشن برای جهان تصویر نموده‏اند و اراده‏ای فوق طبیعی و فوق بشری را که قاهر بر همه اراده‏ها و قدرت‏هاست را در پرده مسأله موعود باوری اذعان نموده‏اند که این مسأله در ادیان توحیدی بسیار ملموس‏تر به چشم می‏‏خورد. در مورد ادیان غیر توحیدی مثل بودایی و آئین‏های چینی نیز وجود یک نیروی اخلاقی و جادویی که بر همه نیروهای دیگر غلبه می‏‏کند و جهان را به سمت خیر و اصلاًح هدایت می‏‏کند نیز کاملا محسوس است. یگانه یا چندگانه بودن موعود ادیان نیز مسأله‏ای است که در این مقالات به بحث درباره آنها پرداخته شده است. خاستگاه موعود باوری، مثبت یا منفی بودن اندیشه موعود باوری، کارکردها اندیشه موعود جهانی، رابطه موعود باوری با مسأله جهانی شدن و رابطه آن با صلح یا جنگ جهانی از دیگر مباحث قابل استخراج از مقالات این کتاب است.

نظرات (0) کلیک ها: 131

زیر مجموعه ها

پس از ۳۸ سال ترجمه کتاب محمد(صلی الله علیه وآله) در تورات و انجیل با ویراستی جدید به همت انتشارات «کتاب جمکران» منتشر شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان  «محمد (صلی الله علیه وآله) در تورات و انجیل»، کتابی است که اسقف (کشیش ارشد) ایرانی، بنیامین داود کلدانی، ۹۰ سال پیش در اروپا به زبان انگلیسی نوشته و منتشر کرده بود.

ترجمه فارسی این کتاب تنها یک‌بار در سال ۱۳۶۱ شمسی در کشور زادگاه مؤلفش منتشر شده بود اما به تازگی این ترجمه پس از ۳۸ سال با ویراست جدید منتشر شده است.

مهم‌ترین مشخصات ویراست جدید عبارتند از:

– اضافه شدن حدود ۲۵۰ پاورقی به متن کتاب، شامل اطلاعات و توضیحات تکمیلی، آدرس منابع و شکل اصلی عبارت‌های کلیدی به زبان‌ها و خط‌های عبری، سریانی و یونانی

– تجدید نظر در ترجمه برخی فرازهای چاپ قبلی کتاب و اصلاح اشتباهات معدود در ترجمه قبلی

– اضافه شدن سه تصویر به متن کتاب.

محمد (صلی الله علیه وآله) در تورات و انجیل در ۴۲۰ صفحه و با قیمت ۶۵,۰۰۰ تومان به همت انتشارات «کتاب جمکران» منتشر شده‌است.

محصولات

دانلود کتاب اسما وصفات
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
داعش تاریخ و افکار
داعش تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
معارف کلامی شیعه
معارف کلامی شیعه
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تشیع
آشنایی با فرق تشیع
سلفیه از گذشته تا حال
سلفیه از گذشته تا حال
مجموعه مقالات فرق تسنن
مجموعه مقالات فرق تسنن
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
درآمدی بر فرق تشیع
درآمدی بر فرق تشیع
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
تاریخ الفکر السلفیه
تاریخ الفکر السلفیه
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
کلینیک فرقه درمانی
کلینیک فرقه درمانی
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
جریان سلفی زیدی
جریان سلفی زیدی
دیوبندیه
دیوبندیه
سلفیه جهادی
سلفیه جهادی
اخوان المسلمین
اخوان المسلمین
تاریخ تفکر سلفی گری
تاریخ تفکر سلفی گری
وهابیت تاریخ و افکار
وهابیت تاریخ و افکار
جماعه التبلیغ
جماعه التبلیغ
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8