«عمربن الحفیظ، نماینده مقتدر و ناشناخته اسلام سنتی در یمن»

در میان این همه آتش و دود در یمن، علم آموزی و تربیت عالم رها نشده و جریانی اسلام­گرا و البته سنتی با کادرسازی دقیق، در حال تحکیم پایه های خود در اُفق آینده جهان اسلام است.

عمر بن حفیظ ۵۷ ساله در مدارس بین المللی «دارالمصطفی للدراسات الإسلامیه» در استان بی آب وعلف «حَضَرمُوت» با پذیرش طلابی از سرتاسر عالم، به ترویج اسلام سنتی با چاشنی صوفیانه می پردازد.(1)

سفرهای تبلیغی گسترده او به اقصی نقاط جهان، تاسیس بنیاد خیریه الرافاه، احیای کشاورزی در حضرموت، لزوم گفتگوی بین ادیان و تربیت شاگردانی همچون حبیب منذر بن فواد از اندونزی و حبیب علی الجفری او را جزء پانصد نفر برتر جهان اسلام در سالنامه مرکز اردن کرده است(1)

جالب اینجاست امروزه کشورهای متعدد و پایتخت های گوناگونی ازکشورهای اسلامی شرق آسیا، خاورمیانه، مغرب عربی، شاخ آفریقا، قاره­ سبز و برخی ایالتهای آمریکا شاهد افتتاح شعبه های جدیدی از دارالمصطفی هستند وضریب نفوذ سریع این دارالعلم تازه تاسیس، بسیارشتابان است.

بنیانگذاری و رهبری سازمانی و معنوی این مدرسه فعال(رباط) برعهده «عمربن الحفیظ» 57 ساله است که حالا با احداث آنها، بر تن شهر باستانی تِریم؛ قبای بلند قامت جهان اسلام دوخته و با برنامه های آموزشی متنوع حدیثی و تأکید بر عناوینی چون التزام به سنت حدیثی و اصلاح قلب و راهبرد صوفیانه، رنگ ولعابی جدید به اسلام سنتی بخشیده است.

کاریزمای خاص حبیب عمر بن الحفیظ، متانت گفتاری درس ها وسخنرانی ها و به تعبیر اهل سنت - دعوتهای او- وسلوک خاص صوفیانه اش به همراه اتصال نسلی او به عنوان سی ونهمین ذریّه از خاندان نبوت، او را بیش از پیش محبوب سنتی های جهان اسلام نموده و نام او را زبانزد خاص وعام در جهان سنتیِ سنی نموده است.(3)

عمربن الحفیظ خودش تصریح می­کند که دو حادثه شخصی دردناک دوران طفولیتش، انگیزه ای برای او شده تا ضمن اهتمام به آموزش وتربیت طلاب و احیای مدارس دینی در این سبک وسیاق بزند. در واقعه نخست او زمانی­که پنج سال داشت، هجمه نظام سوسیالیست و ضددین یمن را سال 1967 میلادی مشاهده می کرد و خشونت ها برای مقابله با دین خدا، توسط نظام سوسیالیستی را بالعیان لمس می کرد و از داعیان حضرموت می شنید که حتی چیزی از عنوان ظاهری دین خدا نیز باقی نمانده است.

در واقعه ­ای دیگر، پدرش که از مبلغان مذهبی بنام بود و برای احیای نام خدا در آن دوران تلخ در روز 29 ذی الحجه 1973 به قصد تبلیغ از نمازجمعه با او خداحافظی کرد و حفیظ از آن وداع تاکنون با وجود فحص فراوان هیچ خبری از او نیافته است.

به همین مناسبت او 23 سال بعد یعنی در 29 ذی الحجه 1997 میلادی- سالروز فراق جانکاه از پدر- با تأسیس دارالمصطفی با یک تیر به سه نشان زد. هم هدف احیای دین خدا وهم احیای سنت هزار ساله معنوی- علمی حضرموت وهم یادبود پدر را با تاسیس این مرکز علمی زنده نگاه داشت.(4)

حبیب الحفیظ سه خط مشی مهم برای دارالمصطفی ترسیم نموده است؛یکم.یادگیری علوم وحی و علوم وابسته به آن بویژه دانش حدیثی که با سلسله مراتب حدیثی از طریق خودش به عصر صحابه وتابعین پیوند می­خورد. دوم تصفیه روح و پالایش شخصیت وسلوک صوفیانه؛ سوم تبلیغ و دعوت به خداوند متعال در سرتاسرگیتی.(5)

حبیب عمر به شدت برای افزایش آگاهی دینی در شهر تریم دغدغه­ مند بود. او اجتماعات فراوانی برای این مهم در آنجا بوجود آورده است، مهمترین اقدام او، بجز هدایت بین المللی دارالمصطفی حضور هرهفته دوشنبه ها در میدان اصلی شهر تریم است و هزاران نفر از ساکنان شهر در آن مراسم شرکت می کنند و به دعوتهای او گوش فرا می دهند. وی همچنین بازدیدهای بی شماری از مناطق مختلف یمن وخارج از یمن داشته و سخنرانی های متعددی را در دانشگاه ها، موسسات انجام داده است.

سفرهای تبلیغی گسترده او به اقصی نقاط جهان در راستای دعوت به خدا و گسترش آموزه های وحی در مناطق خلیج فارس، سوریه، لبنان، اردن، مصر، مراکش، الجزایر، سودان، مالی، کنیا، تانزانیا، آفریقای جنوبی، جزایر کومور، هند، پاکستان، سریلانکا، اندونزی، مالزی، سنگاپور، برونئی، استرالیا، انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک، دانمارک، سوئد و اسپانیا انجام داده است.(6)

عمربن الحفیظ که در دوران کودکی علوم شریعت مقدس از جمله قرآن، سنت نبوی(حدیث)، فقه(فقه)، مرام (توحید)، مبانی اصول الفقه و رشته های مختلف مورد مطالعه قرار داد و دانش صوفیانه وسلوک معنوی را  از دانشمندان حضرموت فراگرفت و در پانزده سالگی حافظ قرآن نیز بود. بعدها او با سفرهای مکرر با سران تصوف، بویژه ابراهیم بن عمربن عقیل در تَعِز و هجرت های مکرر علمی به مکه ومدینه ضمن فراگیری احادیث و سنت حدیثی به تصوف و سیروسلوک روی آورد و از مروجان این اندیشه برای مقابله با رشد سلفیت شد.(7)

وی بنیاد خیریه الرافاه را در سال 1418 قمری تأسیس کرد که دانش آموزان معارف اسلامی، معلمان، ایتام و بی سرپرستان را موردحمایت مالی قرار می دهدو به محرومان و مستمندان در منطقه حضرموت کمک های فراوانی می کند. در سال 2008 میلادی هنگامی که سیل شدید در حضرموت رخ داد ،سازمان الرافاه نقشی بی بدیل در تسکین درد و آلام کسانی که خانه و دارایی خود را از دست داده اند بازی کرد. الرفاه هم اکنون به حمایتهای فراوان از کسانی که از اثرات جنگهای یمن صدمه دیده اند، می پردازد. Al-Rafah Foundation(8)

 در ادامه این اقدامات عام المنفعه وی در حال ترویج استفاده از کشت پایا برای احیای کشاورزی در حضرموت و سایر مناطق محروم یمن است. حضرموتی که یاقوت حَمَوی در وجه تسمیه اش آنجا را بیابانی توصیف کرده که موت بر سر عابران حاضر و ناظر است؛ حالا با اقدامات عمربن الحفیظ نه تنها "حضر علم» شده و بلکه بالاتر باحمایت های محرومیت زدایانه او در زمینه اصلاح زراعت و آبیاری مدرن، به «روح وریحان» و کشتزار نمونه تبدیل شده وعلاوه بر رفع محرومیت؛ طراوتی مجدد به خود گرفته است و با ا اقدامات سنجیده حفیظ ، میراث علمی-سلوکی هزار ساله حضرموت امروزه حاضر وناظر پیش روی جهان اسلام ایستاده است.

همچنین حبیب عمر در اقدامی بین الادیانی با علمای طراز اول جهان اسلام برای امضای سند« کلمه سوا»پیمان نامه ای که هدف آن ایجاد ارتباط مشترک بین مسلمانان و مسیحیان است پیوست و در سال 2008 وی در كنفرانس مشترك به ریاست اسقف اعظم كانتربری(انگلیس) در دانشگاه كمبریج حضور یافت و در مورد لزوم تسهیل گفتگوی بین ادیان سخنرانی كرد.(10)

از مهمترین تاثیرات او در جهان اسلام تربیت شاگردانی در طراز جهانی با نامهای «حبیب منذر بن فواد» رئیس بزرگترین سازمان ذکر جمعی به نام نهاد بومی «مجلسی رسول الله» در جاکارتای اندونزی(11) و حبیب علی الجفری اماراتی با موسسه الطابه که مروجان اندیشه اسلام سنتی در جهان امروز هستند.

 

 

 *سیدعلی بطحائی (طلبه حوزه علمیه،دانش آموخته دکتری مذاهب کلامی، استاد دانشگاه ادیان ومذاهب وجامعه المصطفی العالمیه)

ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

 

منابع وماخذ انگلیسی:

(1). http://www.daralmustafa.org/

(2).https://web.archive.org/web/20110725221524/http://www.daralmustafa.org/about.htm

(3). https://muwasala.org/2012/06/05/habib-umar-bin-hafiz/

(4). http://www.alhabibomar.com/About.aspx?Lang=EN&SectionID=12&RefID=4

(5). http://www.alhabibomar.com/default.aspx

(6). http://www.alhabibomar.com/Trips.aspx?SectionID=

(7). http://www.daralmustafaedu.com/

(8). https://rafah-international.org/

(9). http://www.alhabibomar.com/NewsItem.aspx?SectionID=2&RefID=158 و همچنین  https://abadgar-q.com/wiki/A_Common_Word_Between_Us_and_You

(10).  https://www.acommonword.com/fisher-lecture-catholic-chaplaincy/

و همچنین

https://www.acommonword.com/a-common-word-and-the-future-of-christian-muslim-relations-georgetown-university-acmcu-occasional-papers/

(11).  https://www.majelisrasulullah.org/

 

 

 


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

شبکه های اجتماعی

محصولات

دانلود کتاب اسما وصفات
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
نقد مبانی سلفیه جهادی (حکم بغیر ما انزل الله)
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
برداشتهای نادرست سلفیه جهادی از آیات جهاد
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفی جهادی (استعانت از کفار)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (قاعده من لم یکفر الکافر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عدو قریب و بعید)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (عذر به جهل)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
نقد مبانی سلفیه جهادی (دارالاسلام و دارالکفر)
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
خروج بر حاکم از دیدگاه اهل سنت
داعش تاریخ و افکار
داعش تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
طالبان تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
القاعده بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
وهابیت بررسی انتقادی تاریخ و افکار
معارف کلامی شیعه
معارف کلامی شیعه
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تسنن
آشنایی با فرق تشیع
آشنایی با فرق تشیع
سلفیه از گذشته تا حال
سلفیه از گذشته تا حال
مجموعه مقالات فرق تسنن
مجموعه مقالات فرق تسنن
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
گزیده‌ای از متون کلامی التوحید و العدل
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
درسنامه تاریخ و عقاید زیدیه
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
گونه شناسی اندیشه منجی موعود در ادیان
درآمدی بر فرق تشیع
درآمدی بر فرق تشیع
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
مجموعه مقالات کنگره جهانی جریان‌‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
درس نامه تاریخ و عقاید اسماعیلیه
تاریخ الفکر السلفیه
تاریخ الفکر السلفیه
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
درسنامه جریان شناسی سلفیه معاصر
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
پراکندگی سلفی گری و وهابیت در جهان
کلینیک فرقه درمانی
کلینیک فرقه درمانی
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
فرق و مذاهب کلامی اهل سنت
جریان سلفی زیدی
جریان سلفی زیدی
دیوبندیه
دیوبندیه
سلفیه جهادی
سلفیه جهادی
اخوان المسلمین
اخوان المسلمین
تاریخ تفکر سلفی گری
تاریخ تفکر سلفی گری
وهابیت تاریخ و افکار
وهابیت تاریخ و افکار
جماعه التبلیغ
جماعه التبلیغ
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8