شیخ علی ماهیگیر امام جمعه اهل سنت روستای گهردو سیریک با اشاره به شکل گیری سیر تاریخی شکل گیری مکاتب و مذاهب فقهی درشبه جزیره عربستان و خارج ازآن در اواخر سده اول هجری و اوایل سده دوم و بروز انتقاداتی نسبت به شیوه وسبک فقهی فقهای مذاهب ازجمله مکتب اهل الرای درعراق گفت:وجود افتراق نظربین دومکتب عمده درحجاز واهل رای درعراق باعث شد رهبران مکتب عراق برای تبیین مواقف فقهی و اصولی خویش به مدینه سفر نموده و ضمن شرکت در حلقه درس اهل حدیث در مدینه منوره به دفاع از موقوف خود بپردازند وسپس به تالیف کتاب در این مورد دست بزنند.
شیخ ماهیگیر در ادامه توضیحاتش افزود:اولین این کتابها که با رویکرد علم خلافت تحت عنوان الحجه علی اهل المدینه بود که توسط محمد بن الحسن شیبانی یکی از دو شاگرد شهیرامام اعظم ابوحنیفه ابوحنیفه نعمان بن ثابت رضی الله نوشته شد که بیشتر ردی برمواقف اهل حدیث و به شکل مشخص امام مالک بن انس رحمت الله علیه بود.
این عالم اهل سنت جنوب ادامه داد:با نوشتن این کتاب به تدریج باب ردیه نویسی و تبیین اختلافات بین علما رایج شد.پژوهشگران ازاین دوره به عنوان دوره پیدایش و شکل گیری علم الخلاف تعبیر می نمایند.پس ازاین زمان تدوین کتب خلافی وعصر رشد و توسعه این علم فرا رسید ومتون گرانبهایی به ذخایر فقهی ما مسلمانان ومنابع اصولی مان افزوده شد.
شیخ ماهیگیر اظهارداشت:بسیاری ازذخایرارزشمند فقهی ما ازجمله المجموع شرح المهذب ، المحلی ، بدایه المجتهد ، نهایه الممقتصد ، الهدایه شرح بدایه المبتدی و المقنع مربوط به این دوره است.درخلال این متون موارد اشتراکی مذاهب اسلامی بیش از پیش برای پیروان مذاهب هویدا گشته و زمینه نزدیکی و الفت بین شان فراهم گردید.
وی گفت:متاسفانه این نگاه به فقه ازقرن هشتم هجری از درون امت رخت بربست و به همین دلیل کم کم اصطکاک های تندی بین پیروان مذاهب اسلامی به وجود آمد که نمونه های زیادی از درگیری بین پیروان مذاهب و همچنین حکومت ها و امارت های اسلامی درهمین دوره پیش آمد که اثرات خسارت بار برخی از آنها تا امروزباقی است و شکل گیری دولت های کوچک و مستقل در شاکله امت اسلامی از جمله برخی نتایج این کشمکش های مذهبی بشمار می رود.
شیخ ماهیگیرقرن اخیر را قرن رجوع مجدد به فقه مقارن که صورت تکامل یافته علم الخلاف سابق دانست و عنوان نمود:فقه های بزرگ اسلامی درقاهره گرد هم آمدند و با تاسیس جماعت تقریب بین مذاهب اسلامی ، زمینه نزدیکی مذاهب اسلامی را فراهم ساختند و درنحستین گام به احیای فقه مقارن و مطالعه و تدریس آن دربزرگترین مرجع علمی و دینی درعالم اهل سنت یعنی دانشگاه الازهر، زمینه نزدیکی مذاهب اربعه اهل سنت وسپس فقه اهل بیت را نیز به آن افزودند.
امام جمعه اهل سنت روستای گهردو سیریک خاطر نشان ساخت:این حرکت سرآغاز اقدامات مثبت فراوانی شد.درحوزه علمیه قم نیز فقه مقارن تدریس شد.رشته فقه شافعی در دانشگاه تهران ایجاد و تدریس شد.کتاب های اهل سنت درایران و تشییع در مصر انتشاریافت و بسیاری از بدبینی های مذاهب اسلامی برطرف گردید.دراین زمینه الازهر توانست فقه 400ا ساله اسلامی را به مجامع بین المللی معرفی نماید طوری که حقوقدانان اروپایی را تحت تاثیر خود قرارداد.
وسعت این تاثیرات به حدی بود که درپاریس هفته ای تحت عنوان فقه و حقوق اسلامی اختصاص یافت و فقه و حقوق اسلامی دردانشگاه های اروپا مورد مطالعه و تدریس قرار گرفت وبه عنوان یکی از منابع قانون گذاری اروپا مورد استفاده واقع شد.
شیخ ماهیگیرتصریح کرد:همه این موفقیت ها درسایه فقه مقارن به دست آمد.امروزه نیز برای ما پیروان مذاهب اسلامی که در راستای استقرار اسلام به عنوان دینی جهانشمول در روی زمین تلاش می کنیم واین رویکردی بنیادین درفکر واندیشه اسلامی است می بایست فعالیت علمی و دینی خویش را در راستای تقویت و ترقی این دانش گرانبها (فقه مقارن) متمرکزنموده و آن را قابل استفاده تراز امروز برای حقوقدانان جهان عرضه نماییم.
ایشان همچنین ضمن ارائه کلیات دیگری در مورد فقه مقارن به برخی از ضرورت های این دانش اشاره نمود و ضمن تمجید و تشکر از حوزه نمایندگی ولی فقیه دراموراهل سنت استان بوشهر و سایر نهادهای حامی در برگزاری همایش فقه مقارن گفت:فواید و محاسن فراوانی دربحث فقه مقارن برای جهان اسلام مترتب هست که ایجاد وحدت و همدلی بین مذاهب اسلامی و به مثابه آن وحدت کشورهای اسلامی یکی از آنها است و امید می رود رویکرد فقه مقارن در مدارس و حوزه های علمیه ما بیش ازپیش نهادینه گردد.
منبع: اساس نیوز
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان